PENGUKURAN SELF-BRAND CONGRUITY PADA INDUSTRI KULINER

Andina Eka Mandasari, Mohammad Soleh Soeaidy, Ane Kurniawati

Abstract


The dynamics in consumer behaviors that are getting smarter requires companies strive to provide the best deals. Consumers are more selective in choosing a brand that suits their desires. When a brand has a strong personality, it will be easy for consumers to adjust to achieve conformity to the brand. Therefore the self-concept and brand personality can be formed in a concept namely Self-Brand Congruity. The purpose of this study is to analyze the factors that are measurements of Self-Brand Congruity which are adapted from self-concept and brand personality. The development of self-concept is done by focusing on the psychological process of consumers which is the main weakness in previous research. The survey was conducted on 178 consumers of Cafes and Restaurants in Tasikmalaya, who are over 18 years of age and have visited more than once. To determine the measurements of the self-brand congruity variables in Cafes and Restaurants in Tasikmalaya City, Confirmatory Factor Analysis is used. The results of this study indicate that each indicator adapted from Brand Personality and Self-Concept can prove to be a measure of Self-Brand Congruity. Therefore, Sincerity, Excitement, Competence, Sophistication, Ruggedness, Knowledge, Expectation, and Judgement are the factors to measure Self-Brand Congruity.

Keywords: self-concept; brand personality; self-brand congruity.

Dinamika dalam perilaku konsumen yang semakin cerdas menuntut perusahaan berusaha keras untuk memberikan penawaran terbaiknya. Konsumen lebih selektif dalam memilih merek produk yang sesuai dengan keinginannya. Ketika sebuah merek memilki kepribadian yang kuat maka akan mudah bagi konsumen untuk menyesuaikan diri dalam mencapai kesesuaian diri dengan merek tersebut. Maka dari itu konsep diri dan kepribadian merek ini dapat terbentuk dalam suatu konsep yaitu Self-Brand Congruity. Tujuan dari penelitian ini adalah menganalisis faktor-faktor yang menjadi pengukuran Self-Brand Congruity yang diadaptasi dari konsep diri dan kepribadian merek. Pengembangan konsep diri dilakukan dengan memfokuskan pada proses psikologis konsumen yang menjadi kelemahan utama dalam penelitian sebelumnya. Survey dilakukan kepada 178 orang konsumen Café dan Resto di Kota Tasikmalaya yang berusia di atas 18 tahun dan telah melakukan kunjungan lebih dari 1 kali. Untuk mengetahui pengukuran dari variabel self-brand congruity pada Café dan Resto di Kota Tasikmalaya digunakan alat analisis Confirmatory Factor
Analysis
. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa setiap indikator yang diadaptasi dari Kepribadian Merek dan Konsep Diri terbukti dapat menjadi pengukur Self-Brand Congruity. Oleh karena itu, ketulusan, kegembiraan, kemampuan, kecanggihan, kekerasan, pengetahuan, harapan, dan penilaian 
merupakan faktor-faktor untuk mengukur Self-Brand Congruity.

Kata Kunci: konsep diri; kepribadian merek; self-brand congruity.

Keywords


self-concept; konsep diri; brand personality; kepribadian merek; self-brand congruity

Full Text:

PDF

References


Aaker, David A. 1997. Manajemen Ekuitas Merek: Memanfaatkan Nilai Dari Suatu Merek. (alih bahasa Aris Ananda). Jakarta: Spektrum Mitra Utama.

Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research. https://doi.org/10.2307/3151897

Aaker, J. L. (1999). The malleable self: The role of self-expression in persuasion. Journal of Marketing Research. https://doi.org/10.2307/3151914

Burns, R. B. (1993). Konsep Diri: Teori, Pengukuran, Perkembangan, dan Perilaku. Jakarta: Penerbit Arcan.

Calhoun, J. F. & Acocella, J. R. (1995). Psikologi Tentang Penyesuaian dan Hubungan Kemanusiaan (Edisi ketiga). Semarang: PT. IKIP Semarang Press.

Desmita. (2010). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ferdinand, A. (2006). Metode Penelitian Manajemen Pedoman Penelitian untuk Penulisan Skripsi Tesis dan disertai Ilmu Manajemen. Semarang: Universitas Diponegoro.

Fournier, S. (1998). Consumers and Their Brands: Developing Relationship Theory in Consumer Research. Journal of Consumer Research. https://doi.org/10.1086/209515

Gundlach, G. T., Achrol, R. S., & Mentzer, J. T. (1995). The Structure of Commitment in Exchange. Journal of Marketing. https://doi.org/10.2307/1252016

Hutama, C. L. (2014). Analisa Pengaruh Dining Experience Terhadap Behavioral Intention Dengan Customer Satisfaction Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Manajemen Pemasaran. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0032110

Keller, K. L., Parameswaran, M. G., & Jacob, I. (2011). Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity. Pearson Education India.

Malär, L., Krohmer, H., Hoyer, W. D., & Nyffenegger, B. (2011). Emotional brand attachment and brand personality: The relative importance of the actual and the ideal self. Journal of Marketing. https://doi.org/10.1509/jmkg.75.4.35

Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing. https://doi.org/10.2307/1252308

Purwanto. M. N. (1996). Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosdakarya.

Sirgy, M. J., Johar, J. S., Samli, A. C., & Claiborne, C. B. (1991). Self-congruity versus functional congruity: Predictors of consumer behavior. Journal of the Academy of Marketing Science. https://doi.org/10.1007/BF02726512

Sirgy, M. J. (2018). Self-congruity theory in consumer behavior: A little history. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 28(2), 197–207. https://doi.org/10.1080/21639159.2018.1436981.




DOI: https://doi.org/10.37058/jem.v6i1.1405

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Ekonomi Manajemen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Ekonomi Manajemen by Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Siliwangi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jem.