Pengaruh penggunaan pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantuan program Geometer’s Sketchpad terhadap kemampuan berpikir kreatif matematik siswa SMP

Satya Santika

Abstract


This study aimed to determine the increasements of mathematical creative thinking abilities of secondary school student after learning through cooperative learning Student Teams Achievement Divisions (STAD). This study used the quasi-experimental design with a control group, not equivalent. The study involved an experimental class given STAD cooperative learning assisted Geometer’s Sketchpad (GSP) and the control class was only given expository learning. Instruments used a set of mathematical creative thinking tests and questionnaires attitudes. The results showed that the students’ mathematical creative thinking ability can be improved through STAD cooperative learning STAD assisted Geometer’s Sketchpad.


Full Text:

view PDF

References


Almeqdadi, F. (2000). The Effect of Using The Geometer’s Sketchpad (GSP) on Jordanian Students’ Understanding Some Geometrical Concept. [Online]. Tersedia: http://www.cimt.plymouth.ac.uk/journal/almeqdadi .pdf. [19 Januari 2011].

Bosch, N. (1997). Rubric for Creative Thinking Skills Evaluation. [Online]. Tersedia: www.adifferentplace.org/creativethinking.htm [6 Desember 2012]

Carter. (2003). Dynamic Geometry Software. Instructional Technology Coordinator Manteno CUSD #5 [online] tersedia: http://mathforum.org/dynamic/sketchpadweblinks.html [12 November 2012]

Filsaime, D. K. (2008). Menguak Rahasia Berfikir Kritis dan Kreatif. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Hermanto, Redi. (2011). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Program Geometer’s Sketchpad terhadap Kemampuan Generalisasi Matematik Siswa SMP. Tesis pada PPS UPI: tidak diterbitkan.

Isjoni. (2010). Cooperative Learning Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Jiang, Z. (2008), Explorations and Reasoning in the Dynamic Geometry Environment. [Online]. Tersedia: http://atcm.mathandtech.org/EP2008/papers_full/2412008_15336.pdf [10 Nopember 2012]

Lam, T. T. (2007). Use of Geometer’s Sketchpad (GSP) to Teach Mechanics Concepts in A Level Mathematics. [Online]. Tersedia: http://epatcm.any2any.us/10thAnniversaryCD/EP/2004/2004C141/fullpaper.pdf [4 Desember 2012]

Marzuki, A. (2006). Implementasi Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Koneksi Dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa (Eksperimen pada MAN Buntet Pesantren Kabupaten Cirebon). Tesis PPS UPI Bandung: Tidak diterbitkan.

Munandar, S. C. U. (2002). Kreativitas dan Keberbakatan Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat. Jakarta: Granada Pustaka Utama.

Munandar. (2004). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Ratnaningsih, N. (2007). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematik Siswa Sekolah Menengah Atas. Disertasi pada Sekolah Pasca Sarjana UPI. Bandung: Tidak diterbitkan.

Ruseffendi, E.T. (2005). Dasar-dasar Penelitian Pendidikan dan Bidang Non-Eksakta Lainnya. Semarang: UNNES Press.

Ruseffendi, E.T. (2006). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Slavin, R. E. (2009). Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Sumarmo, U. (2005). Alternatif Pembelajaran Matematika dalam Menerapkan Kurikulum Berbasis Kompetensi. Makalah pada Seminar Tingkat Nasional FPMIPA UPI: Tidak Diterbitkan.

Suryadi, D. (2005). Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Tidak Langsung serta Pendekatan Gabungan Langsung dan Tidak Langsung dalam Rangka Meningkatkan Kemampuan berpikir Matematika Tingkat Tinggi Siswa SLTP. Disertasi pada PPS UPI Bandung: tidak diterbitkan.

Syamsuduha, D. (2010). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Program Geometer’s Sketchpad terhadap Kemampuan Berfikir Kritis matematik Siswa SMP. Tesis UPI Bandung: Tidak diterbitkan.

Tarim, K., Akdeniz, F. (2007). The effects of cooperative learning on Turkish elementary students’ mathematics achievement and attitude towards mathematics using TAI and STAD methods. Journal Educ Stud Math (2008) 67: 77–91

Villiers, M. D. (1998). A Sketchpad Discovery Involving Triangles and Quadrilaterals. [Online]. Tersedia: http://mzone.mweb.co.za/residents/profmd/areas.pdf [20 November2012].

Wahyudin (1999). Kemampuan Guru Matematika, Calon Guru Matematika, dan Siswa dalam Mata Pelajaran Matematika. Disertasi pada PPS UPI: tidak diterbitkan.

Zulkardi. (2001). Realistic Mathematics Education (RME). Teori, Contoh Pembelajaran dan Teman Belajar di Internet. Makalah yang disampaikan pada Seminar Nasional pada tanggal 4 April 2001 di UPI: Tidak diterbitkan.




DOI: https://doi.org/10.37058/jp3m.v2i1.155

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



©2017 JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika)
Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 
Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi No. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jp3m@unsil.ac.id
e-ISSN: 2581-2807 ; p-ISSN: 2460-8599


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
StatCounter:
WebAnalytics Made Easy - StatCounter
Detail


Diindex oleh:
Sinta DOAJ BASE - Bielefeld Academich Search Engine ROAD CiteFactor DRJI Indexed Journal Moraref One Search