Implementasi Kebijakan Pemerintah Tentang Penerimaan Peserta Didik Baru Berdasarkan Sistem Zonasi Di Indonesia

Alma Oktafiana, Yolanda Fitria Laksanti, Dian Suluh KD

Abstract


Admission of new students (PPDB) is an education system as a selection process for prospective new students who will enter the higher education level, which is organized by each level of the formal education unit. The PPDB implementation process is carried out under the supervision of the Education Office, while the implementation is the respective education unit. The zoning system policy has been running for two years, since the enactment of PERMENDIKBUD NO. 14 of 2018 concerning the acceptance of new students. In this regard the government hopes to eliminate the stigma of favorite schools, equalize educational services, provide opportunities for schools that are not favorites to process superior. The method used in this study is a qualitative research method with a research focus on how the implementation of government policies regarding the acceptance of new students based on the zoning system in Indonesia. Data sources obtained from a collection of several articles on the internet and book sources by way of study to the library using internet access methods. The collected data is then analyzed using the content analysis method.

Keywords


Implementation, Government Policy, Zoning System

References


Andina, E. (2017). Sistem Zonasi dan Dampak Psikososial Bagi Peserta Didik. Pusat Penelitian Badan Keahlian DPR RI, IX(14), 9–12. Retrieved from www. puslit.dpr.go.id.

Hasbullah. (2015). Kebijakan Pendidikan (Dalam Perspektif Teori, Aplikasi, dan Kondisi Objektif Pendidikan Di Indonesia). Jakarta: Rajawali Pers.

Imron, Ali. (2012). Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Kemendikbud. (2017). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2017: Penerimaan peserta didik baru pada taman kanak-kanak, sekolah dasar, sekolah menengah pertama, sekolah menengah atas, sekolah menengah kejuruan, atau bentuk lain. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–20.

Kualitas, T., & Di, P. (n.d.). Pengaruh Sistem Zonasi Terhadap Kualitas Pendidikan Di Indonesia Milya Febrirurahmy Asri Nim 18016164.

Negara, U. D., Indonesia, R., Indonesia, N., Yang, A., Kuasa, M., Indonesia, P. N., … Presiden, W. (1945). No Title. 4(1), 1–12.

NUGROHO, T. . D. (2019). Evaluasi Keefektifan Kebijakan Sistem Penerimaan Peserta Didik Baru Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Evaluasi Keefektifan Kebijakan Sistem Penerimaan Peserta Didik Baru Tahun Pelajaran 2019/2020 Timo, 1(51), 7.

Pendidikan, M., Kebudayaan, D. A. N., & Indonesia, R. (2013). Menteri pendidikan dan kebudayaan republik indonesia. 2013–2015.

Pratama, I. P. A., & Suardita, I. K. (2019). Pengaturan Penerimaan Peserta Didik Baru Melalui Jalur Zonasi Sekolah. 41(3), 238–250.

Profesionalisme, R., Tantangan, M., & Industri, R. (2020). IMBAS SISTEM ZONASI BAGI SEKOLAH FAVORIT DAN MASYARAKAT PENDAHULUAN Pendidikan merupakan hak asasi manusia sehingga memiliki peran penting dalam kehidupan masyarakat . Seperti yang pendidikan . Pelaksanaan proses pendidikan bermartabat . Pendidikan adalah. 195–201.

Purwanti, D., Irawati, I., & Adiwisastra, J. (2018). Efektivitas Kebijakan Penerimaan Peserta Didik Baru Sistem Zonasi Bagi Siswa Rawan Melanjutkan Pendidikan. Dinamika, 5(4), 1–7.

Purwanti, D., Irawati, I., Adiwisastra, J., & Bekti, H. (2019). Implementasi Kebijakan Penerimaan Peserta Didik Baru Berdasarkan Sistem Zonasi Di Kota Bandung. Jurnal Governansi, 5(1), 12. https://doi.org/10.30997/jgs.v5i1.1699

RI, P. (2018). Penerimaan Peserta Didik Baru Pada Taman Kanak-Kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, Sekolah Menengah Atas, Dan Sekolah Menengah Kejuruan. 1–26.

Subarsono, AG.(2005). Analisis kebijakan publik. Konsep, teori, dan aplikasi




DOI: https://doi.org/10.37058/jipp.v5i2.1410

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Alma Oktafiana, Yolanda Fitria Laksanti, Dian Suluh Kusuma D



JIPP is Indexed by

 Google Scholar Google Scholar

 

View My Stats