Kemampuan Translasi Representasi Siswa pada Materi Aljabar Berdasarkan Tingkat Kemampuan Matematis Kelas VIII MTs PSM Tanen

Vivi Ni’matul Ula, Syaiful Hadi

Abstract


Representation has various forms in conveying ideas, such as symbols, verbal, graphs, and  tables.  In  changing  from  the  source  representation  to  the  requested  target representation,  students  must  have  representational  translation  skills,  especially  in algebra. Representational translation ability is important for students because it can prevent misunderstanding in solving math problems and help understanding algebra material.  This  study  aims  to  describe  the  representational  translation  ability  of students with different levels of mathematical ability in the algebra material of class VIII MTs PSM Tanen. The results showed that students with high mathematical ability were able to fulfill most of the indicators for representational translation from verbal form to symbolic form (V-S), but not fully on the translation from symbolic to verbal form (S-V). Students with moderate mathematical ability can fulfill most of the V-S indicators,  but  have  limitations  in  S-V.  Meanwhile,  students  with  low  mathematics ability were not able to fulfill the V-S or S-V indicators. In conclusion, representational translation ability varies between students with high, medium, and low mathematics ability.  Students  need  to  be  helped  to  improve  this  translational  ability  in  order  to understand and solve math problems better, especially in algebra material.

Full Text:

PDF

References


Agustina, Maulia. (2017). Analisis Representasi Matematis Ditinjau Dari Kemampuan Matematis Pada Sub Pokok Bahasan Kubus Dan Balok Siswa Kelas VIII SMP Nuris Jember (Undergraduate thesis). Universitas Muhammadiyah Jember.

Aly, B. F. N., Sujadi, A. A., & Taufiq, I. (2019). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Seyegan. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 135–144.

Kurniawati, Tri. (2019). Kemampuan Translasi Representasi Matematis Ditinjau dari Student Belief pada Materi Teorema Pythagoras. JPPK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(11), 1-9.

Marliyanti, D., & Siti M.A., (2016). Kemampuan Translasi Antar Representasi Matematika Siswa Dalam Memecahkan Masalah Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Ditinjau Dari Kemampuan Matematika. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(5), 96-98.

Martin, Iffi., & Kadarisma, Gida. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Pada Materi Fungsi. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(6), 649.

Raco, J.R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif (Jenis, Karakteristik, dan Keunggulanya). Jakarta: PT. Grasindo.

Rahmawati, D., Bambang H., & Asep N., (2015). Representasi Visual Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Verbal SPLDV Kelas IX SMPI. JPPK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(5), 1-2.

Sa’diyah, U., Nizaruddin, & Muhtarom. (2020). Translasi antar representasi Matematis Visual ke Verbal dalam Memahami Konsep pada Materi SPLDV ditinjau dari Kemampuan Matematika Tinggi, Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(4), 268- 270.

Surya, Ikram, M., & Jumarniati. (2021). Kegagalan dan Kesalahan Siswa dalam Melakukan Translasi antar Representasi untuk Masalah Laju Perubahan. Linear: Journal of Mathematics Education, 2(2), 65-66.

Zulaikha, Syf. Rizeka, dkk. (2018). Translasi Representasi Matematika SMP dari Bentuk Verbal ke Simbolik dan sebaliknya pada Materi SPLDV. JPPK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(9), 1-8.




DOI: https://doi.org/10.37058/jp3m.v9i1.12190

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



©2017 JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika)
Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 
Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi No. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jp3m@unsil.ac.id
e-ISSN: 2581-2807 ; p-ISSN: 2460-8599


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
StatCounter:
WebAnalytics Made Easy - StatCounter
Detail


Diindex oleh:
Sinta DOAJ BASE - Bielefeld Academich Search Engine ROAD CiteFactor DRJI Indexed Journal Moraref One Search