PENGARUH TINGKAT PENDAPATAN ORANG TUA, AKTIVITAS BELAJAR, FASILITAS BELAJAR SISWA, SIKAP SISWA, DAN PERAN TEMANSEBAYA TERHADAP HASIL BELAJAR EKONOMI KELASXI IPS SMA NEGERI 3 SOLOK SELATAN

Meza Rahma Dani

Abstract


ABSTRACT
The purpose of this study was to describe the level of parents' income, learning activities, learning facilities, student attitudes, and the role of peers on the economic learning outcomes of class XI IPS SMA N 3 Solok Selatan. This type of research is associative research. The population of this study were all students of class XI IPS, totaling 169 people. The sampling technique desired in this study is Stratified Random Sampling and the data analysis uses multiple linear regression with data processing using SPSS 17.0 and Eviews 10. Based on the research results it can be proven that the results of this study are: 1) the level of parental income has a positive influence shown with the regression coefficient value of 3.503 and the t value of 1.66023. 2) learning activities have a positive effect as indicated by the regression coefficient value of 3,380 and the tcount value of 1.66023. 3) learning facilities have a positive effect as indicated by the regression coefficient value of 5.535 and tcount of 1.66023. 4) student attitudes have a positive effect as indicated by the regression coefficient value of 5.437 and t count of 1.66023. 5) the role of peers has a positive effect as indicated by the regression coefficient value of 4.367 and t count of. 4) student attitudes have a positive effect as indicated by the regression coefficient value of 5.437 and t count of 1.66023. The Fcount value is 24.367> from the F table value of 2.37, so the null hypothesis is rejected and the hypothesis is accepted. The percentage of variable influence was 61.3%, while the remaining 38.7% was explained by other causes outside the study.

ABSTRACT
Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan tingkat pendapatan orang tua, aktivitas belajar, fasilitas belajar, sikap siswa, dan peran teman sebaya Terhadap hasil belajar ekonomi kelas XI IPS SMA N 3 Solok Selatan. Jenis penelitian ini adalah penelitian asosiatif. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI IPS yang berjumlah 169 orang. Teknik pengambilan sampel yang diinginkan dalam penelitian ini adalah Stratified Random Sampling dan analisis datanya menggunakan Regresi Linier berganda dengan pengolahan data menggunakan SPSS 17.0 dan Eviews 10. Berdasarkan hasil penelitian dapat dibuktikan bahwa hasil penelitian ini adalah: 1) tingkat pendapaataan orang tua memiliki pengaruh positif ditunjukkan dengan nilai koefisien regresi sebesar 3,503 dan nilai t hitung sebesar 1,66023. 2) aktivitas belajar berpengaruh positif yang ditunjukkan dengan nilai koefisien regresi sebesar 3,380 dan nilai thitung 1,66023. 3) fasilitas belajar berpengaruh positif yang ditunjukkan dengan nilai koefisien regresi sebesar 5,535 dan thitung sebesar 1,66023. 4) sikap siswa berpengaruh positif yang ditunjukkan dengan nilai koefisien regresi sebesar 5,437 dan t hitung sebesar 1,66023 . 5) peran teman sebaya berpengaruh positif yang ditunjukkan dengan nilai koefisien regresi sebesar 4,367 dan t hitung sebesar . 4) sikap siswa berpengaruh positif yang ditunjukkan dengan nilai koefisien regresi sebesar 5,437 dan t hitung sebesar 1,66023. Nilai Fhitung 24,367> dari nilai F tabel 2,37, sehingga hipotesis nol ditolak dan hipotesis diterima. Persentase pengaruh variabel sebesar 61,3%, sedangkan sisanya 38,7% dijelaskan oleh penyebab lain di luar penelitian


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.37058/prospek.v2i2.2862

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
Published by: E-Jurnal PROSPEK (Jurusan Pendidikan Ekonomi)
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Siliwangi
Universitas Siliwangi - Tasikmalaya© 2019