ANTESEDEN LOYALITAS KONSUMEN DARI PEMBERIAN LAYANAN PRODUK INTERNET PT. LAXO

Satria Setyanugraha, Reza Rahmadi Hasibuan

Abstract


PT. Laxo Global Akses, better known as LAXO, is an Internet Service Provider (ISP) that has official permission to operate nationally in Indonesia. LAXO is also registered as an active member of APJII (Indonesian Internet Service Providers Association). Internet services provided by LAXO include all internet services such as browsing, e-mail, streaming (video / voice), hotspots, VPN (Virtual Private Network), conference meetings, CCTV (closed circuit television) Online Live, VoIP (Voice offer Internet Protocol). This study aims to determine the level of loyalty of consumer satisfaction in providing internet product services issued by PT. Laxo The sampling technique uses random sampling with a total sample of 75 respondents and uses multiple linear regression data analysis. The results of this study are product quality has a significant and positive effect on customer loyalty, service quality has a significant and positive effect on customer loyalty, product design has a significant and positive effect on customer loyalty, price has a significant and positive effect on customer loyalty.

Keywords: loyalty; PT. Laxo; Internet

 

PT. Laxo Global Akses, yang lebih dikenal sebagai LAXO, adalah Internet Service Provider (ISP) yang memiliki izin resmi untuk beroperasi secara nasional di Indonesia. LAXO juga terdaftar sebagai anggota aktif APJII (Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia). Layanan internet yang disediakan oleh LAXO meliputi semua layanan internet seperti browsing, email, streaming (video/voice), hotspot, VPN (Virtual Private Network), conference meeting, CCTV (closed circuit television) Online Live, VoIP (Voice offer InternetProtocol). Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui tingkat loyalitas dari kepuasan konsumen pada pemberian layanan produk internet yang dikeluarkan oleh PT. Laxo. Teknik pengambilan sampel dengan menggunakan random sampling dengan jumlah sampel sebanyak 75 responden dan menggunakan analisis data regresi linier berganda. Hasil dari penelitian ini adalah kualitas produk berpengaruh signifikan dan positif terhadap loyalitas pelanggan, kualitas pelayanan berpengaruh signifikan dan positif terhadap loyalitas pelanggan, desain produk berpengaruh signifikan dan positif terhadap loyalitas pelanggan, harga berpengaruh signifikan dan positif terhadap loyalitas pelanggan.

Kata Kunci: loyalitas; PT. Laxo; internet


Keywords


loyalty; loyalitas; PT. Laxo; internet

Full Text:

PDF

References


Dharmmesta, B.S. (1999). Loyalitas Pelanggan: Sebuah Kajian Konseptual. Sebagai Panduan Bagi Peneliti. Jurnal Ekonomi dan Bisnis. Indonesia, Vol. 14, No. 3.

Ghozali, I. 2001. Analisis Multivanate dengan program SPSS: Edisi Kedua. Semarang: Universitas Diponegoro.

Homburg, C. dan Giering, A. 2001. Personal Characteristics as Moderators of the Relationship Between Customer Satisfaction and Loyalty-anEmpirical Analysis. Psychology & Marketing, Vol 18 (1).

Karsono. 2007. Peran Variabel Citra Perusahaan, Kepercayaan dan Biaya Perpindahan yang Memediasi Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Bisnis dan Manajemen Vol.1 No.1, hal 93-110.

Morgan, R. M., & S. D. Hunt. (1994). The Commitment- Trust Theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing, No. 58.

Paul S. Bush, and Michael J. Houston. 1985. Marketing: StrategicFoundation. Illinois: Homewood.

Rempel, J.K., Holmes, J.G., & Zanna, M.P. 1985. Trust In Close Relationships.Journal of Personality and Social Psychology Vol. 49 No. 1.

Riduwan. 2010. Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Alfabeta.

Siregar, Syofian. 2010. Statistik Deskriptif untuk Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. 1997. Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Uncles, M. D., Dowling, G. R., Hammond, K. 2003. Customer Loyalty and Customer Loyalty Programs. Journal of Consumer Marketing. Vol. 20. No. 4.




DOI: https://doi.org/10.37058/jem.v6i1.1475

Article Metrics

Abstract view : 170 times
PDF - 68 times

Refbacks



Copyright (c) 2020 Jurnal Ekonomi Manajemen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Ekonomi Manajemen by Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Siliwangi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jem.