EFEK DETERMINASI UKURAN PERUSAHAAN DAN LEVERAGE TERHADAP NILAI PERUSAHAAN PROPERTY DAN REAL ESTATE

Muh. Ilham, Herman Sjahruddin, Muhammad Umar Data, Poppy Nahdia Syahrani Pascawati

Abstract


The company's profitability is not only a major factor in the creation of firm value, several previous researchers have explored the determinants of firm value creation. This statement becomes an argument so that this study re-examines the contribution of firm size and leverage to the firm's value of property and real estate. The selection of issuers relies on the criteria sampling technique by utilizing financial reports obtained from the Indonesian capital market directory for the 2017-2019 period, there are thirteen issuers' financial reports that cannot be used from forty-two issuers, that meet the criteria so that only eighty-seven units of analysis are left. data. The results of the analysis of variance show that a large company size cannot make a meaningful contribution to increasing firm value. This condition is different from leverage, in that high leverage is proven to be able to make a significant contribution in increasing firm value.


Keywords


firm size; value; leverage; nilai; ukuran perusahaan

Full Text:

PDF

References


Awaluddin, A., Sjahruddin, H., Tadjo, M., & Pascawati, P. N. S. (2020). Efek Kontribusi Struktur Kepemilikan Dan Keputusan Pendanaan Dalam Meningkatkan Nilai Perusahaan. E-Mabis: Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis, 21(2), 96-104

Brigham, & Houston. (2015). Dasar-dasar Manajemen Keuangan. Jakarta: Salemba Empat.

Bursa Efek Indonesia (2021). Financial Report, diakses 4 Februari 2021, https://www.idx.co.id.

Dewantari, N. L. S., Cipta, W., & Susila, G. P. A. J. (2019). Pengaruh Ukuran Perusahaan Dan Leverage Serta Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Food and Beverages Di BEI. Jurnal Prospek, 1(2), 74–83.

Efendi, M. F. & Idayati, F. (2020). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Leverage, Dan Keputusan Investasi Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Retail Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia). Doctoral dissertation, STIESIA Surabaya. Ghozali,

Imam. (2012). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS. Yogyakarta: Universitas Diponegoro,

Harris, M. I., Sjahruddin, H., & Themba, O. S. (2020). Kontribusi Rasio Aktivitas dan Ukuran Perusahaan pada Rentabilitas PT. Telekomunikasi Indonesia (Persero), Tbk. Jurnal SEKURITAS (Saham, Ekonomi, Keuangan dan Investasi), 3(3), 219-229.

Husnan, S. & Pudjiastuti. E. (2012). Dasar – Dasar Manajemen Keuangan. Edisi Keenam Cetakan Pertama. Yogyakarta : UPP STIM YPKN.

Irham, F. (2014). Analisa Kinerja Keuangan. Bandung : Alfabeta.

Jogiyanto. H. (2016). Teori Portofolio dan Analisis Investasi Edisi Kesepuluh. Yogyakarta: BPFE.

Kasmir, (2017). Analisis Laporan Keuangan. Cetakan ke-10 Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Nauval, G. P., & Ulil, H. (2018). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Struktur Modal, Profitabilitas & Leverage Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Pada Sektor Infrastructure, Utilities & Transportation Periode 2013-2017). Jurnal Ilmu Manajemen (JIM), 6(4), 567–575.

Prasetianingrum, S., Noi, I. R., Sutisman, E., & Fitriani. (2020). Pengaruh Ukuran Perusahaan Dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Mediasi Pada Perusahaan Manufaktur Di Bursa Efek Indonesia. Accounting Journal Universitas YAPIS Papua, 1(2), 49-57.

Rudangga, I. G. N. G., & Sudiarta, G. M. (2017). Pengaruh Pertumbuhan Perusahaan dan Leverage Terhadap Profitabilitas dan Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 3(5), 4394-4422.

Sari, R. A. I., & Priyadi, M. P. (2016). Pengaruh Leverage, Profitabilitas, Size, Dan Growth Opportunity Terhadap Nilai Perusahaan, Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 5(10), 2–17.

Sari, N. M. W., Sukadana, I. wayan, & Widnyana, I. wayan. (2021). Pengaruh Corporate Governance, Ukuran Perusahaan dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Sektor Makanan dan Minuman Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Emas, 2(1), 201-217.

Setiadewi, K. A. Y., & Purbawangsa, I. B. A. (2015). Pengaruh Ukuran Perusahaan Dan Leverage Terhadap Profitabilitas Dan Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen, 4(2). 596–608.

Sudana, I M. (2015). Manajemen Keuangan Perusahaan. Edisi Kedua. Jakarta: Erlangga.

Tiasrini, S., & Utiyati, S. (2020). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perbankan. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 9(1), 1–18.

Wiagustini, (2010). Dasar-Dasar Manajemen Keuangan. Denpasar: Udayana University Press.




DOI: https://doi.org/10.37058/jem.v7i2.3087

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Ekonomi Manajemen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Ekonomi Manajemen by Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Siliwangi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jem.