Profil Gaya Berpikir Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Materi Trigonometri
Abstract
The purpose of this research was to describe the mind style of students in solving mathematics problem at trigonometry material. The research was conducted in one of high school in Karawang district for 33 students in class XI IPA 1. Data’s collection of this research was obtained by giving mind style’s delineator, mathematics problem’s test, and interview. The subjects of this research were 4 students whom selected by using purposive sampling technique as the representation of each type of mind style. The data analysis of this research was using Miles and Huberman’s interactive model through the stages of data’s reduction, data’s display, and verification. The results of this research showed that there were 7 students had Concrete Sequential’s mind style, 6 students had Abstract Sequential’s mind style, 14 students had Concrete Random’s mind style, and 6 other students had Abstract Random’s mind style. Therefore, it can be concluded that the dominant’s mind style of students in XI IPA 1 was Abstract Random’s mind style.
References
Apriyono, F. (2016). Profil Kemampuan Koneksi Matematika Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gender. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 159–168. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i2.271
Bancong, H., & Subaer. (2013). Profil Penalaran Logis Berdasarkan Gaya Berpikir dalam Memecahkan Masalah Fisika Peserta Didik. JPII (Jurnal Pendidikan IPA Indonesia), 2(2), 195–202. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpii
DePorter, B., & Hernackie, M. (2015). Quantum Learning: membiasakan belajar nyaman dan menyenangkan. Bandung: Kaifa.
Dwirahayu, G., & Firdausi. (2016). Pengaruh Gaya Berpikir Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Mahasiswa. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 9(2).
Effendi, K. N., & Farlina, E. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP kelas VII dalam Penyelesaian Masalah Statistika. Jurnal Analisa, 3(2), 130–137. https://doi.org/10.15575/ja.v3i2.2013
Fauzi, F. A., Ratnaningsih, N., & Nimah, K. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis matematis peserta didik ditinjau dari gaya berpikir gregorc. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 2(2), 96–107. http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jarme/article/view/1734
Fitriani, N., & Nurfauziah, P. (2020). Meningkatkan Kemampuan Advanced Mathematical Thinking dengan Menggunakan Model Pembelajaran Matematika Knisley pada Mata Kuliah Trigonometri. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(1). https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i1.p69-80
Hakim, D. L. (2017). Penerapan Permainan Saldermath Algebra dalam Pelajaran Matematika Siswa Kelas VIII SMP di Karawang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1).
Hidayat, E., Ratnaningsih, N., & Santika, S. (2019). Pemetaan Gaya Berpikir Peserta Didik Berdasarkan Kemampuan Koneksi Matematis. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Siliwangi.
Husniati, Fauzi, A., Indraswati, D., & Rahmatih, A. N. (2021). Profil Gaya Berpikir Mahasiswa Calon Guru Sekolah Dasar dalam Memahami Masalah Matematika. Journal of Elementary Education, 04(6).
Kholiqowati, H., Sugiarto, & Hidayah, I. (2016). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Ditinjau dari Karakteristik Cara Berpikir Peserta Didik dalam Pembelajaran dengan Pendekatan Saintifik. UJME: Unnes Journal of Mathematics Education, 5(3). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujme
Lase, D. (2019). Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Sundermann, 1(1), 28–43. https://doi.org/10.53091/jtir.v1i1.17
Moelong, L. J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. PT. Remaja Rosdakarya.
Muflihah, I. S., Ratnaningsih, N., & Apiati, V. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Ditinjau dari Gaya Berpikir Peserta Didik. Journal Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 1(1), 68–77.
Munahefi, D. N., Kartono, Waluya, B., & Dwijanto. (2020). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis pada Tiap Gaya berpikir Gregorc. PRISMA (Prosiding Seminar Nasional Matematika) 3, 3, 650–659. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Nuranggraeni, E., Effendi, K. N. S., & Sutirna, S. S. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Ditinjau dari Kesulitan Belajar Siswa. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 6(2), 107–114. https://doi.org/10.37058/jp3m.v6i2.2066
Patimah, D., & Murni. (2017). Analisis Kualitatif Gaya Berpikir Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Fisika pada Materi Gerak Parabola. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 4(2), 106–118. https://doi.org/https://doi.org/10.36706/jipf.v4i2.5155
Putra, R. U. (2021). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Ditinjau dari Gaya Berpikir Peserta Didik. Skripsi. Riau: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Rachmawati, T. K., Kusnadi, F. N., & Sugilar, H. (2021). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Pada Materi Trigonometri. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(2), 170–178. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i2.5140
Ramlah, & Hanifah. (2018). Menyeimbangkan Fungsi Otak Melalui Teknik Kreasi Lagu dalam Pencapaian Pemahaman Matematis Siswa SMP. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(1), 17–25.
Safitri, D. D., & Effendi, K. N. S. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik SMP pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. LEMMA: Letters Of Mathematics Education, 8(2), 99–114.
Sharma, P., & Neetu. (2011). A Study of Learing-Thinking Style of Secondary School Students in Relation to Their Academic Achievement. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 2(4),115-123.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
DOI: https://doi.org/10.37058/jp3m.v8i2.5802
Refbacks
- There are currently no refbacks.
©2017 JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika)
Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu PendidikanÂ
Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi No. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jp3m@unsil.ac.id
e-ISSN: 2581-2807 ; p-ISSN: 2460-8599
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
StatCounter:
Detail