Desain Pembelajaran Bilangan Berpangkat Melalui Perancangan Hypothetical Learning Trajectory Menggunakan Inkuiri Terbimbing Dengan Media Google Jamboard
Abstract
This study aims to determine the role of the amoeba breeding context and to produce students' learning trajectories in learning rank numbers through a guided inquiry learning model using Google Jamboard. This research method uses Design Research (DR), which includes 3 stages: preliminary design), experimental design, and retrospective analysis. The research begins with a literature review and designing the HLT. The learning design was prepared based on the HLT which was then tested through 2 stages, namely the pilot experiment and teaching experiment. A retrospective analysis was performed at each stage by comparing the initial HLT with the actual learning trajectory. The data collection techniques used were observation, recording of learning activities during experimental design, giving LKPD, giving evaluation questions, and interviews. This research was conducted on students of SMP Negeri 5 Tasikmalaya class IX-B at the pilot experiment and IX-A at the teaching experiment. The results of this study indicate that the role of the Amoeba breeding context can help facilitate students to build basic concepts in finding the concept of exponent number material. In addition, a learning trajectory is produced that can help students understand the concept of rank number material, with the context of Amoeba breeding through guided inquiry using Google Jamboard.
References
Adha, I. & Refianti, R. (2019). Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik Indonesia Menggunakan media Konteks. Jurnal Pendidikan Matematika : Judika Education, 2(1), 1-10. doi: 10.31539/judika.v2i1.729
Arieyantini, P., Putri, R. I. I., & Kesumawati, N. (2017). Desain Pembelajaran Menggunakan Konteks Perkembangbiakan Hewan Secara Vegetatif pada Materi Bentuk Pangkat di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Elemen, 3(1), 68-86. doi: 10.29408/jel.v3i1.339
Cahirati, P. E. P., Makur, A. P., & Fedi, S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika yang Menggunakan Pendekatan PMRI. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 227-238. doi: 10.31980/mosharafa.v9i2.576
Hasanah, E. (2019). Pengaruh Media Jamboard Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Tajwid. Tesis Pendidikan Agama Islam Pasca Sarjana Institut Ilmu Al-Qur’an Jakarta.
Isrok’atun., & Rosmala, A. (2018). Model – Model Pembelajaran Matematika. Jakarta: Bumi Aksara.
Mariam, Lidinillah, D. A. M., & Hidayat, S. (2017). Desain Didaktis Luas Layang-Layang untuk Pengembangan Berpikir Kreatif Siswa. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 62-75. Retrieved from https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/7420/7589
Meldawati & Kartini. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII SMP dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Materi Bilangan Berpangkat Bulat Positif. AXIOM: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 1-14. doi: 10.30821/axiom.v10i1.7681
Nurkamilah, P. & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Bilangan Berpangkat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 49-60. doi: 10.31980/mosharafa.v10i1.818
Prahmana, R. C. I. (2017). Design Research. Yogyakarta: Rajawali Pers.
Putri, A. Y., Afgani, M. W., & Paradesa, R. (2020). Pengembangan Permainan Ular Tangga Menggunakan media Komputer pada Materi Perpangkatan dan Bentuk Akar. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 133-143. doi: 10.33373/pythagoras.v9i2.2392
Rafaela, A. M. D., & Ensteinb, J. (2022). Pemanfaatan Google Jamboard sebagai Media Pembelajaran Bahasa di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 5(1), 181-187. doi: 10.37792/jukanti.v5i1.483
Ropianiza, E., Noviati, P. R., & Juanda, R. Y. (2022). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Bangun Datar. Sebelas April Elementary Education, 1(1), 1–6. Retrieved from https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/saee
Sabrina, R., & Yamin, F. M. (2017). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran Matematika di Kelas V SD Negeri Garot Geuceu Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah, 2(4), 108-118. Retrieved from http://www.jim.unsyiah.ac.id/pgsd/article/view/7736
Simanjuntak, R. M., & Sihombing, D. I. (2022). Pengembangan Modul Matematika Menggunakan media Strategi Problem Solving untuk Kelas IX SMP. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 11(1), 88-96. doi: 10.30821/axiom.v11i1.11449
Sinaga, C. V. R. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Siswa yang Menggunakan Metode Inkuiri dengan Metode Ekspositori pada Materi Pangkat dan Bentuk Akar. JKIPM (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan Matematika), 2(1), 42-55. Retrieved from https://jurnal.uhnp.ac.id/jkipm-uhnp/issue/view/7
Surgandini, A., Sampoerno, P. D., & Noornia, A. (2019). Pengembangan Pembelajaran Dengan Pendekatan Pmri Berbantuan Geogebra untuk Membangun Pemahaman Konsep Transformasi Geometri. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika,3(2), 85-102. doi:10.31000/prima.v3i2.932
Susanti, E., Zulkardi, & Hartono, Y. (2018). Desain Pembelajaran Materi Eksponen dengan Konteks Perkembangan Tubuh Manusia. Cakrawala Pendidikan, (1), 97-106. doi: 10.21831/cp.v37i1.17800
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114. doi: 10.32585/jkp.v2i2.113
Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Graha Ilmu
DOI: https://doi.org/10.37058/jp3m.v8i2.6529
Refbacks
- There are currently no refbacks.
©2017 JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika)
Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu PendidikanÂ
Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi No. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jp3m@unsil.ac.id
e-ISSN: 2581-2807 ; p-ISSN: 2460-8599
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
StatCounter:
Detail