Validitas Aplikasi Gauss Jordan Dimensi 3X3 Berbasis Android pada Materi Sistem Persamaan Linear
Abstract
This study aims to produce a Gauss Jordan application with 3x3 dimensions based on Android which has been tested for validity on linear equation system material for class TI21A4 students, Faculty of Computer Science, Universitas Duta Bangsa Surakarta. This research is a Research and Development (RnD) research that uses the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The subjects in this study were one mathematics lecturer and one computer lecturer. Data was collected by means of material validation sheets and application displays and interviews. The data analysis used is descriptive qualitative and quantitative descriptive analysis techniques. Based on the results of the validation of the Gauss Jordan 3x3 application in terms of the accuracy of the workmanship, an average score of 4.31 was obtained in the valid category. Assessment of the application display aspect obtained an average score of 4.33 with a valid category. Overall, based on these two aspects, the Android-based Gauss Jordan 3x3 application is said to be valid. Based on the results of the study, it can be concluded that the Android-based Gauss Jordan 3x3 application on the system of linear equations is said to be feasible to use in the learning process in Linear Algebra courses.
Keywords: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â applicaton; gauss Jordan; development; valid; SPL
Full Text:
PDFReferences
AP, D. C., Napisah, D., Wungo, D. D., Utama, G. D., & Ambarawati, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Mempelajari sistem persamaan linear tiga variabel. Laplace: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 27–42.
Arriany, I., Ibrahim, N., & Sukardjo, M. (2020). Pengembangan modul online untuk meningkatkan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(1), 52–66.
Farida, A., & Indah, R. P. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Kalkulus 1 Berbasis Problem Based Learning Di STMIK Duta Bangsa. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 26–36. https://doi.org/10.31316/j.derivat.v4i1.162
Hakim, A. R. (2018). Pengembangan E-Learning Berbasis Moodle Sebagai Media Pengelolaan Pembelajaran. Kodifikasia: Jurnal Penelitian Islam, 12(2), 167–183.
Imania, K. A., & Bariah, S. H. (2020). Pengembangan Flipped Classroom Dalam Pembelajaran Berbasis Mobile Learning Pada Mata Kuliah Strategi Pembelajaran. Jurnal Petik, 6(2), 45–50. https://doi.org/10.31980/jpetik.v6i2.859
Indo, L. (2019). Perancangan Aplikasi Perhitungan Sistem Persamaan Linear Menggunakan Metode Gauss Jordan Berbasis Android. MASITIKA, 3.
Merdeka, B. K., Ariyanti, N., Taurusta, C., Amir, M. F., Sidoarjo, U. M., & Psikologi, F. (2022). Procedia of Sciences and Humanities Campus Learning Kalkulator Matriks Berbasis Android Sebagai Pengejawantahan Merdeka Procedia of Sciences and Humanities. 0672(c), 1237–1251.
Oktaviani, L., & Ayu, M. (2021). Pengembangan sistem informasi sekolah berbasis web dua bahasa SMA Muhammadiyah Gading Rejo. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 6(2), 437–444.
Pranata, H. A. (2019). Implementasi Metode Eliminasi Gauss pada Sistem Informasi Investasi Emas menggunakan Octave. Jurnal Informatika Polinema, 5(2), 53–61.
Priadana, M. S., & Sunarsi, D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books.
Rokhim, A., & Rohmah, S. L. (2020). Pembuatan Aplikasi Mobile Pembelajaran Adab Dan Do’A menggunakan Metode Addie. SPIRIT, 12(1).
Saputra, D. (2018). Pengaruh manfaat, modal, motivasi dan edukasi terhadap minat dalam berinvestasi di Pasar Modal. Future: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 5(2), 178–190.
Sibarani, H. P., Komaro, M., & Sukrawan, Y. (2019). Implementasi Mobile Learning Berbasis Aplikasi Smartphone Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknik Pemesinan Bubut. Journal of Mechanical Engineering Education, 6(1), 42–50.
Sinollah, S., & Wahyu, R. (2020). Penerapan Software Bahasa R untuk Meningkatkan Motivasi dan Pemahaman Statistika Mahasiswa. LEMMA: Letters of Mathematics Education, 7(1), 6–15.
Sudjiman, P. E., & Sudjiman, L. S. (2018). Analisis sistem informasi manajemen berbasis komputer dalam proses pengambilan keputusan. TeIKa, 8(2), 55–66.
Sumarni, T. (2021). Analisis Kesalahan Mahasiswa Menyelesaikan Sistem Persamaan Linier dengan menggunakan Metode Gauss Jordan pada Mata Kuliah Aljabar Linier Elementer. Menara Ilmu, 15(2).
Surahman, E. (2019). Integrated mobile learning system (imoles) sebagai upaya mewujudkan masyarakat pebelajar unggul era digital. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 5(2), 50–56.
Yolanda, F., & Hasanah, A. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1039–1051. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1218
DOI: https://doi.org/10.37058/jp3m.v9i1.6139
Refbacks
- There are currently no refbacks.
©2017 JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika)
Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu PendidikanÂ
Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi No. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jp3m@unsil.ac.id
e-ISSN: 2581-2807 ; p-ISSN: 2460-8599
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
StatCounter:
Detail