Pengembangan LKPD Berbasis Model Kooperatif Think Pair-Share Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar
Abstract
The purpose of this research is to make LKPD based on TPS cooperative model in order to increase student mathematics learning activities. This study applies the plomp development model with data collection techniques in the form of observation guides, questionnaires, and tests. The subjects are students in class IX from MAN 1 Makassar. From the development activities, the results stated that was made could increase the learning activities of students which were strengthened by the fulfillment of 5 points from 6 predetermined ideal criteria, and the fulfillment of points 3-6 which were the essence of learning. This LKPD has also fulfilled the validity, practicality, and effectiveness of a product made, namely the acquisition of the validity category is very valid, the practicality category is positive, and the effectiveness category is very positive.
Full Text:
PDFReferences
A, F., Mustami, M. K., & Hamansah. (2019). Pengembangan LKPD Berbasis Strategi Motivasi Arcs Materi Sistem Imunitas pada Kelas XI MIA MA Madani Alauddin Pao-Pao. Jurnal Al-Ahya, 1(2), 85–109.
Abidin, A., & Utami, K. B. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Menggunakan Model Pembelajaran Search, Solve, Create, And Share (Sscs) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Xi Iis Sma Ekasakti Padang. JANGKA: Jurnal Pendidikan Matematika Ekasakti, 1(1), 9–20.
Akbar, A., Kadir, & Sahidin, L. (2016). Deskripsi Pelaksanaan Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Ilmiah (Scientific Approach) di SMPN Kota Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 4(1), 1–14.
Annisa, S. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Model Pembelajaran Kooperatif pada Mata Pelajaran Keterampilan Komputer dan Pengelolaan Informasi. Jurnal Jaringan Sistem Informasi Robotik, 1(1), 8–17.
Asrika, N., Harini, E., & Agustito, D. (2020). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Think Pair Share Siswa SMP. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 185–192.
Astriyani, A., & Fajriani, F. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Youtube Materi Pythagoras Terhadap Keaktifan Belajar Matematika Siswa. Fibonacci, 6(1), 87–90.
Azizah, N., Ayubi, S. Al, & Irawati, T. N. (2020). Upaya MeningkatkanAktivitas dan Hasil Belajar SiswaMelalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS (Think Pair Share). AXIOMA Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Islam Jember, 5(2), 131–136.
Betyka, F., Putra, A., & Erita, S. (2019). Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa Berbasis Penemuan Terbimbing pada Materi Segitiga. Juring(Journal for Research in Mathematics Learning), 2(2), 179–189.
Chisara, C., Hakim, D. L., & Kartika, H. (2018). Implementasi Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) dalam Pembelajaran Matematika. Presiding Sesiomadika, 65–72.
Dharma, I. D. P. P. W., Pujiastuti, E., & Harianja, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Tps (Think-Pair-Share) Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Percaya Diri Peserta Didik Kelas X Mipa 1 Sma Negeri 6 Semarang Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Tahun Pelajaran 2018/2019. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 239–24.
Fairuz, F. R., Fajriah, N., & Danaryanti, A. (2020). Pengembangan LKPD Materi Pola Bilangan Berbasis Etnomatematika Sasirangan di Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT:Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 29–38. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20527/edumat.v8i1.8343
Firdaus, A. M. (2019). Application Of Cooperative Learning Model Type Think Pair Share (Tps) On Mathematical Communication Ability. DAYA MATEMATIS : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 7(1), 59–68.
https://doi.org/http://103.76.50.195/JDM/article/view/8846/514
Firmansyah, M. A. (2017). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Statistika. JPPM: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 115–127. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2036
Hardiyana, S. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Transformasi Menggunakan Strategi Pembelajaran Student Facilitator and Explainingndi Kelas IX.F Semester 1 SMP Negeri 2 Sukaraja Kabupaten Bogor Tahun Pelajaran 2018/2019. 7–12.
Hasan, H. (2015). Kendala yang Dihadapi Guru Dalam Proses Belajar Mengajar Matematika Di SD Negeri Gani Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Pesona Dasar, 1(4), 40–51.
Karimah, N. I. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Plomp Materi Segiempat. Euclid, 2(1), 161–173.
Krismiyati. (2017). Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di SD Negeri Inpres Angkatan Biak. Jurnal Office, 3(1), 43–50. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/jo.v3i1.3459
Manik, M., & Rofika, D. (2019). Penerapan Metode Pembelajaran Think Pair Share (Tps) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Limit Fungsi Di Kelas Xi Ipa Sma N 1 Bunut. Jurnal PRINSIP Pendidikan Matematika, 2(1), 56–61.
Martatiana, N., Kurniawati, I., & Pramesti, G. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika dan Minat Belajar Siswa (Penelitian Dilakukan di Kelas VIII F SMP Negeri 14 Surakarta). Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM), 3(6), 651–660.
Megantara, M. I., Asnawati, R., & Gunawibowo, P. (2017). Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematics Education Ditinjau dari Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 5(7), 830–841.
Nasution, A. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Rekognisi: Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan, 1(1), 47–63. https://doi.org/https://doi.org/10.31227/osf.io/ftyu6
Nugraheny, D. C. (2018). Penerapan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Life Skills untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah. Jurnal Visipena, 9(1), 94–114.
Nuz'miah, A. (2016). Cooperative Learning Suatu Kajian dalam Lingkup Student Centered Learning (SCL): Pengertian, Teori dan Karakteristiknya. JUPEDASMEN, 2(2), 16–25.
Prasetyawati, P. (2016). Analisis Proses Pembelajaran Berbasis Student Centered Learning Dalam Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Sejarah Di SMA Negeri Kota Palu. Jurnal Katalogis, 4(10), 130–137.
Puspasari, R. (2016). Pengembangan Model Problem Creating Setting Peer Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika (JP2M), 2(1), 79–94.
Rohaendi1, S., & Laelasari, N. I. (2020). Penerapan Teori Piaget dan VygotskyRuang Lingkup Bilangan dan Aljabar pada Siswa Mts Plus Karangwangi. PRISMA, 9(1), 65–76.
Safitri, M., Yennita, & Idrus, I. (2018). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Penerapan Model Problem Based Learning (PBL). Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 103–112.
Septian, R., Irianto, S., & Andriani, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Berbasis Model Realistic Mathematics Education. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(1), 59–67.
Siregar, T. B., Putri, A. N., & Hindrasti, N. E. K. (2020). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning pada Materi Sistem Ekskresi untuk Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 3(2), 130–139. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887jppsi.v3i2.28577.g16700
Suriati. (2019). Analisis Prestasi Belajar Matematika : Dampak Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Square Ditinjau dari Aktivitas Belajar. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 181–188. https://doi.org/http://103.88.229.8/index.php/desimal/article/view/4374/2836
Waluyo, E., Sa’dijah, C., & Subanji. (2016). Pengembangan RPP dan LKPD Berbasis Realistic Mathematics Education dengan Memerhatikan Beban Kognitif Siswa Materi Bangun Ruang Sederhana Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(12), 2300–2306. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i12.8248
DOI: https://doi.org/10.37058/jp3m.v7i2.2845
Refbacks
- There are currently no refbacks.
©2017 JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika)
Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu PendidikanÂ
Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi No. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jp3m@unsil.ac.id
e-ISSN: 2581-2807 ; p-ISSN: 2460-8599
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
StatCounter:
Detail