Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal AKM Konten Domain Statistika Berdasarkan Tingkat Self-Efficacy

Dita Siti Nuraini, Dedi Nurjamil, Sinta Verawati Dewi

Abstract


This research aims to explore students' mathematical literacy abilities in solving Minimum Competency Assessment (AKM) questions on statistics material, by considering self-efficacy factors. The research subjects were class IX A students at SMP Negeri 8 Tasikmalaya. The method used is qualitative, with instruments in the form of mathematical literacy skills tests, self-efficacy questionnaires, and interview guides. The research results show that there is a mismatch between the level of self-efficacy and mathematical literacy abilities. Some students with high self-efficacy are not able to achieve all indicators of mathematical literacy, while students with low self-efficacy are able to achieve all indicators. These findings highlight the importance of a deep understanding of the factors that influence mathematical literacy, as well as the need for interventions to increase students' confidence in facing mathematical challenges


Keywords: Eksplorasi; kemampuan literasi matematis; self efficacy tingg;, self efficacy rendah; AKM


Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. H., Abidin, N. L. Z., & Ali, M. (2015). Analysis of students’ errors in solving Higher Order

Thinking Skills (HOTS) problems for the topic of fraction. Asian Social Science, 11(21), 133–142.

https://doi.org/10.5539/ass.v11n21p133

Afrilina, A. R., Haryono, Y., & Jufri, L. H. (2022). Analisis kemampuan literasi matematis siswa dalam

menyelesaikan soal akm pada materi statistika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika),

(1), 15–28. https://doi.org/10.30998/jkpm.v8i1.14843

Ananda, E. R., & Wandini, R. R. (2022). Analisis kemampuan literasi matematika siswa ditinjau dari self

efficacy siswa. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5113–5126.

https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2659

Bandura, A. (1997). Self Efficacy The Exercise Of Control. Psychological Review.

Chasanah, I. M., & Wijayanti, P. (2021). Proses matematisasi siswa smp dalam menyelesaikan masalah

kontekstual ditinjau dari kemampuan matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(1), 69–78.

Drajat, W. R., & Dasari, D. (2023). Korelasi antara self efficacy literasi matematis peserta didik kelas VII

SMP. Jurnal Pendidikan Tambusa, 7(3), 28705–28716.

Erna Novianti, D. (2021). Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) dan kaitannya dengan kemampuan

pemecahan masalah matematika. Seminar Nasional Pendidikan LPPM IKIP PGRI Bojonegoro,

(18), 85–91.

Fadhilah, N., & Handayani, I. (2023). Analisis kemampuan numerasi siswa dalam menyelesaikan soal

AKM kelas XI pada topik Data dan Ketidakpastian. Math Didactic: Jurnal Pendidikan

Matematika, 9(2), 361–372. https://doi.org/10.33654/math.v9i2.2287

Fakhriyana, D., & Ratri Aryuna, D. (2018). Analisis kemampuan literasi matematika dalam memecahkan

masalah model programme for international student assessment (pisa) pada konten perubahan dan

hubungan ditinjau dari kecerdasan logis matematis siswa kelas ix smp muhammadiyah program

khusus surakarta. JPMM) Solusi, II(6), 421–434.

GInanjar Yanti Ani, W. W. (2019). Penerapan model pembelajaran multiliterasi untuk meningkatkan

kemampuan literasi matematis siswa di sd/mi. Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 10(2),

–124.

Imaroh, A., Umah, U., & Asriningsih, T. M. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika

ditinjau dari self-efficacy siswa pada materi sistem persamaan linear tiga variabel. Jurnal

Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4), 843–856. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.843-856

Kadissa Astuti, N., & Masuha, J. (2018). Analisis kemampuan literasi matematika siswa kelas viii smp

swasta di kota kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 6(1), 99–112.

Katherina E, S. R. (2022). Analisis kemampuan numerasi siswa sma dalam menyelesaikan soal asesmen

kompetensi minimum (AKM). Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 11(3), 837–849.

Kholid, M. N., Imawati, A., Swastika, A., Maharani, S., & Pradana, L. N. (2021). How are students’

conceptual understanding for solving mathematical problem? Journal of Physics: Conference

Series, 1776(1), 1–9. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1776/1/012018

Marina, E., Yusmin, A., & Yani, Tp. S. Proses literasi matematis dikaji dari content space and shape dalam

materi geometri di sma. Jurnal Universitas Untan, 2(2), 1–11.

Masfufah, R., & Afriansyah, E. A. (2021). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Analisis Kemampuan

literasi matematis siswa melalui soal PISA. Mosharafa, 10(2), 291–300.

http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa

Monica, R., Marga Retta, A., (2024). Kesulitan dalam menyelesaikan soal akm pada materi statistika di

Kelas VIII SMP. MATHEMA JOURNAL, 6(1)

Murtiyasa, B., & Perwita, W. R. G. (2020). Analysis of mathematics literation ability of students in

completing PISA-oriented mathematics problems with changes and relationships content.Universal

Journal of Educational Research, 8(7), 3160–3172. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080745

Novi Rosidatul Aini, B., Yudianto, E., Trapsilasiwi, D., & Bara Setiawan, T. (2018). Analisis berpikir

literasi matematika siswa dalam menyelesaikan soal matematika pada pokok. Kadikma, 9(2), 127

OECD. (2023). PISA 2022 Assessment and Analytical Framework. OECD.

https://doi.org/10.1787/dfe0bf9c-en

Pusmenjar. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Kemendikbud

Rahayu, F. (2019). Efektivitas self efficacy dalam mengoptimalkan kecerdasandan prestasi belajar peserta

didik. Jurnal Ilmiah BK, 2(2), 119–129. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/j_consilia

Rijal Fadli, M. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata

Kuliah Umum, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1

Winata, R., Rizaldi, M., & Theasy, Y. (2023). Kemampuan literasi matematika ditinjau dari self efficacy

siswa (Mathematical Literacy Ability Based on Students’ Self Efficacy). J-PiMat, 209–222.

Yanisa, S. Y., Sujiarto, H., & Hakim, L. L. (2022). Analisis kemampuan literasi matematis peserta didik


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



©2017 Jurnal Kongruen
Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan  
Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi No. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: [email protected]
e-ISSN: 2830-3830


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License .
StatCounter:
WebAnalytics Made Easy - StatCounter
Detail