Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal AKM Konten Domain Statistika Berdasarkan Tingkat Self-Efficacy
Abstract
This research aims to explore students' mathematical literacy abilities in solving Minimum Competency Assessment (AKM) questions on statistics material, by considering self-efficacy factors. The research subjects were class IX A students at SMP Negeri 8 Tasikmalaya. The method used is qualitative, with instruments in the form of mathematical literacy skills tests, self-efficacy questionnaires, and interview guides. The research results show that there is a mismatch between the level of self-efficacy and mathematical literacy abilities. Some students with high self-efficacy are not able to achieve all indicators of mathematical literacy, while students with low self-efficacy are able to achieve all indicators. These findings highlight the importance of a deep understanding of the factors that influence mathematical literacy, as well as the need for interventions to increase students' confidence in facing mathematical challenges
Keywords: Eksplorasi; kemampuan literasi matematis; self efficacy tingg;, self efficacy rendah; AKM
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, A. H., Abidin, N. L. Z., & Ali, M. (2015). Analysis of students’ errors in solving Higher Order
Thinking Skills (HOTS) problems for the topic of fraction. Asian Social Science, 11(21), 133–142.
https://doi.org/10.5539/ass.v11n21p133
Afrilina, A. R., Haryono, Y., & Jufri, L. H. (2022). Analisis kemampuan literasi matematis siswa dalam
menyelesaikan soal akm pada materi statistika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika),
(1), 15–28. https://doi.org/10.30998/jkpm.v8i1.14843
Ananda, E. R., & Wandini, R. R. (2022). Analisis kemampuan literasi matematika siswa ditinjau dari self
efficacy siswa. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5113–5126.
https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2659
Bandura, A. (1997). Self Efficacy The Exercise Of Control. Psychological Review.
Chasanah, I. M., & Wijayanti, P. (2021). Proses matematisasi siswa smp dalam menyelesaikan masalah
kontekstual ditinjau dari kemampuan matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(1), 69–78.
Drajat, W. R., & Dasari, D. (2023). Korelasi antara self efficacy literasi matematis peserta didik kelas VII
SMP. Jurnal Pendidikan Tambusa, 7(3), 28705–28716.
Erna Novianti, D. (2021). Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) dan kaitannya dengan kemampuan
pemecahan masalah matematika. Seminar Nasional Pendidikan LPPM IKIP PGRI Bojonegoro,
(18), 85–91.
Fadhilah, N., & Handayani, I. (2023). Analisis kemampuan numerasi siswa dalam menyelesaikan soal
AKM kelas XI pada topik Data dan Ketidakpastian. Math Didactic: Jurnal Pendidikan
Matematika, 9(2), 361–372. https://doi.org/10.33654/math.v9i2.2287
Fakhriyana, D., & Ratri Aryuna, D. (2018). Analisis kemampuan literasi matematika dalam memecahkan
masalah model programme for international student assessment (pisa) pada konten perubahan dan
hubungan ditinjau dari kecerdasan logis matematis siswa kelas ix smp muhammadiyah program
khusus surakarta. JPMM) Solusi, II(6), 421–434.
GInanjar Yanti Ani, W. W. (2019). Penerapan model pembelajaran multiliterasi untuk meningkatkan
kemampuan literasi matematis siswa di sd/mi. Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 10(2),
–124.
Imaroh, A., Umah, U., & Asriningsih, T. M. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika
ditinjau dari self-efficacy siswa pada materi sistem persamaan linear tiga variabel. Jurnal
Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4), 843–856. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.843-856
Kadissa Astuti, N., & Masuha, J. (2018). Analisis kemampuan literasi matematika siswa kelas viii smp
swasta di kota kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 6(1), 99–112.
Katherina E, S. R. (2022). Analisis kemampuan numerasi siswa sma dalam menyelesaikan soal asesmen
kompetensi minimum (AKM). Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 11(3), 837–849.
Kholid, M. N., Imawati, A., Swastika, A., Maharani, S., & Pradana, L. N. (2021). How are students’
conceptual understanding for solving mathematical problem? Journal of Physics: Conference
Series, 1776(1), 1–9. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1776/1/012018
Marina, E., Yusmin, A., & Yani, Tp. S. Proses literasi matematis dikaji dari content space and shape dalam
materi geometri di sma. Jurnal Universitas Untan, 2(2), 1–11.
Masfufah, R., & Afriansyah, E. A. (2021). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Analisis Kemampuan
literasi matematis siswa melalui soal PISA. Mosharafa, 10(2), 291–300.
http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Monica, R., Marga Retta, A., (2024). Kesulitan dalam menyelesaikan soal akm pada materi statistika di
Kelas VIII SMP. MATHEMA JOURNAL, 6(1)
Murtiyasa, B., & Perwita, W. R. G. (2020). Analysis of mathematics literation ability of students in
completing PISA-oriented mathematics problems with changes and relationships content.Universal
Journal of Educational Research, 8(7), 3160–3172. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080745
Novi Rosidatul Aini, B., Yudianto, E., Trapsilasiwi, D., & Bara Setiawan, T. (2018). Analisis berpikir
literasi matematika siswa dalam menyelesaikan soal matematika pada pokok. Kadikma, 9(2), 127
OECD. (2023). PISA 2022 Assessment and Analytical Framework. OECD.
https://doi.org/10.1787/dfe0bf9c-en
Pusmenjar. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Kemendikbud
Rahayu, F. (2019). Efektivitas self efficacy dalam mengoptimalkan kecerdasandan prestasi belajar peserta
didik. Jurnal Ilmiah BK, 2(2), 119–129. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/j_consilia
Rijal Fadli, M. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata
Kuliah Umum, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1
Winata, R., Rizaldi, M., & Theasy, Y. (2023). Kemampuan literasi matematika ditinjau dari self efficacy
siswa (Mathematical Literacy Ability Based on Students’ Self Efficacy). J-PiMat, 209–222.
Yanisa, S. Y., Sujiarto, H., & Hakim, L. L. (2022). Analisis kemampuan literasi matematis peserta didik
Refbacks
- There are currently no refbacks.
©2017 Jurnal Kongruen
Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi No. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: [email protected]
e-ISSN: 2830-3830
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License .
StatCounter:
Detail