IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN SOMATIC, AUDITORY, VISUALIZATION, AND INTELLECTUALY BERBANTUAN ALAT PERAGA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS
Abstract
This research is motivated by the low mathematical problem solving ability of students in class VIII MTs Al-Mubarok due to the lack of application of learning models. This study aims to determine the improvement of students' mathematical problem solving abilities who obtained the SAVI learning model with the help of teaching aids better than those using conventional learning models. The method that will be used in this research is quasi-experimental. The population of this study were students of MTs Al Mubarok while the samples were class VIII A and class VIII B. The material given was statistics. The results showed that  so that the increase in mathematical problem solving abilities of students who learned to use the SAVI model with the help of teaching aids was better than students who learned to use conventional models.
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Harahap, E.R., & Surya, E. (2017). “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII dalam Menyelesaikan Persamaan Linear Satu Variabelâ€. Edumatika: Jurnal Pendidikan Matematika 7(1):44-54.
Hendriana, H. dan Soemarmo, U. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung, Indonesia: Reflika Aditama.
Iswadji, D. (2003). Pengembangan Media/Alat Peraga Pembelajaran Matematika Di SLTP. Yogyakarta, Indonesia: UNY.
Kamaludin, H. (2020, 18 Agustus). KBM Tatap Muka Belum Diizinkan, Pemkab Sumedang Siapkan 7 Metode Pembelajaran. Tribun Jabar [Online], Tersedia: http://jabar.tribunnews.com. [17 Juli 2021]
Kurniawan, Y. (2016). “Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Melalui Pembelajaran Dengan Menggunakan Metode Drillâ€. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika 2(1):75–86.
Kusumawati, E. dan Randi A.I. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Drill untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 4, (1), 49-57.
Layali, N.K., & Masri (2020).†Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Model Treffinger di SMAâ€. Jurna Pendidikan Matematika Raflesia 5(2):137-144.
Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMPâ€. EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika 3(2):166 – 175.
Meier, D. (2004). The Accelerated Learning Handbook. (5th ed.) Bandung: PT Mizan Pustaka.
Mullis, et al. (2015). TIMSS 2015 International Report [Online]. Tersedia: http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/timss2015/mathematics/ student-achievement/.
Murti, dkk (2019). “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis : Dampak Model Pembelajaran SAVI ditinjau dari Kemandirian Belajar Matematis†Jurnal Matematika 1(1):119–129.
Nurussilmah, dkk (2020). “Pengaruh Pembelajaran Savi (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Tingkat Kemampuan Awal Matematika Siswa SMK†Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah 4(2):26-34
OECD (2019). PISA 2018 Result (Volume III): Where All Students Can Succeed. Paris, Prancis:OECD Publishing.
Permata, J.I. dan Yohanes S. (2020) Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Siswa SMP Maniamas Ngabang. Research of Mathematics and Mathematics Education. Vol. 2, (1), 10-22.
Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta, Indonesia: PT Raja Grafindo Persada.
Saumi, F., dkk. (2019). “Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis (KPMM) Melalui Model SAVI (Somatic, Auditory, Visual And Intellectual) dengan Geometer’s Sketchpad. Phi Jurnal Pendidikan Matematika 3(2): 65-69.
Siagian, T. (2019). “Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Somatic Auditory Visualization Intellectually ( Savi ) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Di SMP.†Mathematic Education Journal 2(3):112–119.
Sundayana, R. (2014). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Suryawan, H. (2020). Pemecahan Masalah Matematis. Yogyakarta, Indonesia: Sanata Dharma University Press.
Taneo, P. (2018). “Pembelajaran Model SAVI Berpendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa†Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia 1(1):14–19.
Ulvah, S. dan Alfriansyah, E. A. (2016). “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa ditinjau melalui Model Pembelajaran SAVI dan Konvensionalâ€. Jurnal Riset Pendidikan. Vol. 2, (2), 142-153.
DOI: https://doi.org/10.37058/jp3m.v8i2.5556
Refbacks
- There are currently no refbacks.
©2017 JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika)
Program Studi Pendidikan Matematika
Fakultas Keguruan dan Ilmu PendidikanÂ
Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi No. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jp3m@unsil.ac.id
e-ISSN: 2581-2807 ; p-ISSN: 2460-8599
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
StatCounter:
Detail