Exploring the Effectiveness of Problem-Based Learning on Mathematical Problem-Solving: A Gender Perspective

Norhaslina Norhaslina, Mesi Oktafia, Noperta Noperta

Abstract


One of the essential skills to be developed in mathematics learning is problem-solving ability. The purpose of this study is to analyze the effect of the problem-based learning (PBL) model on students' mathematical problem-solving skills, considering gender aspects (female and male). This experimental study employs a Control Group Posttest Design. Problem-solving ability is used as the dependent variable, the learning model as the independent variable, and gender as the moderating variable. Data collection techniques involve tests consisting of 5 essay questions designed according to Polya's problem-solving indicators. Data analysis is conducted using normality tests, homogeneity tests, and two-way ANOVA tests. The results indicate that the Problem-Based Learning (PBL) model is effective in improving students' mathematical problem-solving skills regardless of gender.


References


Agustina, R., Daryani, S., Frisnoiry, S., & Aritonang, S. S. (2023). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Pada Materi Relasi Dan Fungsi Dengan Menggunakan Beberapa Model Pembelajaran Yang Efektif. Humantech: Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(6), 1062–1073.

Annisa, R., Roza, Y., & Maimunah. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Berdasarkan Gender. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 481–490.

Ardianti, A., Marhamah, & Mulbasari, A. S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa kelas VII. JURNAL MEDIA INFORMATIKA [JUMIN], 6(2), 27–32.

Asrar, A., Arnawa, I. M., & Permana, D. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Panti. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains), 11(1), 182–190.

Asri, K., Mahmuzah, R., & Nurdin, M. (2019). Hasil Belajar Sistem Persamaan Linear Dua Variabel pada SMPN 1 Kaway XVI. Serambi Akademica, 7(2), 120–127.

Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117.

Dorisno. (2019). Hubungan Gender Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, 9(1), 19–28.

Fatmawati, F., Hidayat, M. Y., Damayanti, E., & Rasyid, M. R. (2020). Gaya Belajar Peserta Didik Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin. Al Asma : Journal of Islamic Education, 2(1), 23–31. https://doi.org/10.24252/asma.v2i1.13472

Fauzia, H. A. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SD. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 7(1), 40–47.

Gultom, B. M., Siahaan, T. M., & Tambunan, L. O. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 2(2), 389–395.

Harefa, M., & Surya, E. (2020). Beberapa Model Pembelajaran yang Efektif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa.

Herawati, T., Turmudzi, D., & Yaniawati, R. P. (2021). Perbandingan Metoda Project Based Learning dengan Metoda Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Motivasi Siswa SMP Ditinjau Dari Gender. Pasundan Journal of Mathematics Education, 11(1), 1–17.

Husna, N. H., Marzal, J., & Yantoro. (2022). PENGEMBANGAN E-LKPD BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 2085–2095.

Ingkiriwang, E. M., Tilaar, A. L. F., & Domu, I. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Numbered Heads Together Terhadap Hasil Belajar Ditinjau Dari Gender Siswa. Sora Journal of Mathematics Education, 2(2), 55–59. https://doi.org/10.30598/sora.2.2.56-60

Jainuri, M. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Kemampuan. Academia Edu, 1–7.

Jakhar, L. R. (2019). Gender as a Predictor of Difference in Problem Solving Ability of the Students. Shanlax International Journal of Arts, Science and Humanities, 6(4), 52–55. https://doi.org/10.34293/sijash.v6i4.342

Lathifah, P., & Yolanda, F. (2023). PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA. Euclid, 10(4), 680–693.

Marlita, S., & Adirakasiwi, A. G. (2024). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Educatio, 10(4), 37–43.

Martania, I. Z., Agustina, Lady, & Romdani, R. W. (2023). Karakteristik Kemampuan Berpikir Matematis Siswa Tingkat Tinggi dalam Pemecahan Masalah Segitiga Segiempat Ditinjau dari Gender. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(2), 137–143. https://doi.org/10.30596/jppp.v4i2.15634

Monica, H., Kesumawati, N., & Septiati, E. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Keyakinan Matematis Siswa. MaPan, 7(1), 155–166.

Nuriadin, I., Umam, K., Kurniasih, N., & Slamet. (2022). PROFIL KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATERI GARIS DAN SUDUT DITINJAU BERDASARKAN GENDER. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 2964–2976.

Nursakiah, & Ramdani, R. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin Pada Siswa Kelas VIII. PRISMA, 1(1), 30–39.

Pane, I. P., Asmar, A., & Arnawa, I. M. (2023). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Kelas VIII. Jurnal Basecedu, 7(1), 828–839.

Permatasari, I., & Marlina, R. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Didactical Mathematics, 5(2), 295–304.

Putri, D. E. N., Maulana, M., & Irawati, R. (2024). Pengaruh Model Problem-based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1797–1804.

Putri, R. S., Suryani, M., & Jufri, L. H. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Mosharafa, 8(2), 331–340.

Ramadoni, & Admulya, B. I. (2023). Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 333–344.

Ratnawati, Filahanasari, E., & Saharani, A. P. (2024). EFEKTIVITAS MODEL PROBLEMBASED LEARNING (PBL)(Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas XI MAS Al Barokah). Consilium: Education and Counseling Journal, 4(1), 309–318.

Riyanto, N. A., & Amidi. (2024). Studi Literatur : Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dalam Model Pembelajaran Connecting , Organizing , Reflecting , Extending ( CORE ). PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 7, 261–267.

Safri, N. M., Sha’ameri, A. Z., Samah, N. A., & Daliman, S. (2018). Resolving gender difference in problem solving based on the analysis of electroencephalogram (EEG) signals. International Journal of Integrated Engineering, 10(7), 90–101. https://doi.org/10.30880/ijie.2018.10.07.009

Santika, I. W. D., Parwati, N. N., & Divayana, D. G. H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Setting Pembelajaran Daring Terhadap Prestasi Belajar Matematika dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X SMA. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 10(2), 105–117.

Saputra, H. (2021). Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning). Jurnal Pendidikan Inovatif, 5(3), 1–9.

Saputra, R. J., Sofyan, D., & Mardiani, D. (2023). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa ditinjau dari self-confidence siswa pada materi bangun ruang sisi datar. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu (PME), 02(01), 79–92.

Sihombing, A. S. O., Sidabutar, R., & Manurung, S. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel di Kelas X. Journal on Education, 5(4), 14454–14469.

Sinurat, grace margareth stevany, & Surya, E. (2020). Berbasis Model Pembelajaran Problem Based Learning Masalah Matematis Berbasis Model Pembelajaran Problem Based Learning.

Siregar, G. S. N., & Panjaitan, S. (2018). Pengaruh Bahan Ajar Yang Dirancang Dengan Model Pembelajaran Pencapaian Konsep Terhadap Kemampuanpemecahan Masalahmahasiswa UHN. Jurnal Suluh Pendidikan FKIP-UHN, 5(1), 65–75.

Siswanto, E., & Meiliasari, M. (2024). Kemampuan Pemecahan Masalah pada Pembelajaran Matematika: Systematic Literature Review. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 8(1), 45–59.

Sriwahyuni, K., & Iyam Maryati. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Statistika. PLUSMINUS, 2(2), 335–344.

Supraptinah, U. (2019). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING. URNAL LITBANG SUKOWATI, 2(2), 48–60.

Susino, S. A., Destiniar, & Sari, E. F. P. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas X SMA. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 08(01), 53–61.

Syahril, R. F., Maimunah, M., & Roza, Y. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Kelas XI SMAN 1 Bangkinang Kota Ditinjau dari Gaya Belajar. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 11(03), 78–90.

Tarigan, I. M., Simanjorang, M. M., & Siagian, P. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gender di SMP N 1 Kuta Buluh. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2984–2998. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1791

Umanailo, S., Suharna, H., & Afandi, A. (2018). Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Modelpembelajaranberbasismasalah Dengan Pembelajaran Konvensional Pada Materi Relasi. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1), 21–33.

Waldopo. (2012). Pembelajaran Berbasis Masalah, Sebuah Strategi Pembelajaran Untuk Menyiapkan Kemandirian Peserta Didik. Jurnal Teknodik, XVI(3), 353–363.

Yanti, A. H. (2017). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI DAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA LUBUKLINGGAU. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 2(2), 118–129.

Yuliana, D., Nuraida, I., & Effendi, A. (2021). PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DALAM MATERI GEOMETRI DILIHAT DARI VAN HIELE. Prossiding Galuh Mathematics National Conference, 1(1), 46–50.

Yulianti, A., & Zetriuslita. (2024). Pengaruh Model Problem-Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik MTsN. JRIP: Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 4(2), 1471–1483.

Yusri, A. Y. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII Di Smp Negeri Pangkajene. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 51–62.

Yusri, D. R. L., Permana, D., & Arnawa, I. M. (2021). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2859–2870.




DOI: https://doi.org/10.37058/jarme.v7i1.13346

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME)
Program Studi Magister Pendidikan Matematika, Pascasarjana Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi no. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: [email protected]
e-ISSN: 2655-7762
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
StatCounter:
WebAnalytics Made Easy - StatCounter
Detail

Indexed by :

Moraref One Search BASE - Bielefeld Academich Search Engine DRJI Indexed Journal