KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL KUBUS DAN BALOK

Divya Andriana Ainunnisa, Ena Suhena Praja, Irmawati Liliana Kusuma Dewi

Abstract


Abstract

This research is motivated by the low ability of students' mathematical representation. Therefore, the researcher wanted to know what difficulties the students experienced when working on questions about representation with cube and block material. This research approach is qualitative with a descriptive method. This research was conducted at SMP Negeri 2 Dawuan with the research subjects of 3 students of class VIII. The research instrument used was a test of mathematical representation ability and student interviews. The results show that the three subjects studied have not achieved the mathematical representation ability indicator. The factors are 1) lack of understanding of the contents of the questions, 2) unable to represent the meaning of the story problems, 3) lack of accuracy in calculating, 4) not being able to represent the questions in picture form. Efforts in overcoming these difficulties are 1) repeating the material that has been delivered outside of class hours, 2) practicing a lot of varied questions, namely from easy questions to more difficult questions, the level of completion, 3) studying the material after and before being taught in order to minimize that difficulty. Occurs, 4) discussing with friends who better understand the material if there is a material that has not been understood, 5) the teacher pays more attention to the student's representation ability during learning.

Keywords: Mathematical Ability, Representation Ability, Cubes and Blocks


Abstrak

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh masih rendahnya kemampuan representasi matematis siswa. Maka dari itu peneliti ingin mengetahui kesulitan apa yang dialami siswa saat mengerjakan soal tentang kemampuan representasi dengan materi kubus dan balok. Pendekatan penelitian ini adalah kualitatif dengan metode deskriptif. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 2 Dawuan dengan subjek penelitian sebanyak 3 siswa kelas VIII. Instrumen penelitian yang digunakan adalah tes soal kemampuan representasi matematis dan wawancara siswa. Hasil menunjukkan bahwa dari ketiga subjek yang diteliti belum bisa mencapai indikator kemampuan representasi matematis. Faktor-faktornya adalah 1) kurangnya memahami isi dari soal, 2) belum bisa merepresentasikan makna dari soal cerita, 3) kurangnya ketelitian dalam melakukan perhitungan, 4) belum bisa merepresentasikan soal dalam bentuk gambar. Upaya dalam mengatasi kesulitan tersebut adalah 1) mengulang kembali materi yang telah disampaikan diluar jam pelajaran, 2) banyak berlatih soal yang bervariasi yaitu dari soal yang mudah ke soal yang lebih sulit tingkat penyelesaiannya, 3) mempelajari materi sesudah dan sebelum diajarkan agar meminimalisir kesulitan itu terjadi, 4) berdiskusi dengan teman yang lebih paham materi tersebut apabila terdapat materi yang belum dipahami, 5) guru lebih memperhatikan kemampuan representasi siswa pada saat pembelajaran.

 

Kata Kunci: Kemampuan Matematis, Kemampuan Representasi, Kubus dan Balok


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.37058/jarme.v3i2.2572

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME)
Program Studi Magister Pendidikan Matematika, Pascasarjana Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi no. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jarme@unsil.ac.id
e-ISSN: 2655-7762
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
StatCounter:
WebAnalytics Made Easy - StatCounter
Detail

Indexed by :

Moraref One Search BASE - Bielefeld Academich Search Engine DRJI Indexed Journal