TEACHING PROFILE OF MATHEMATICS TEACHERS ON CLASSROOM MANAGEMENT: A STUDY ON QUADRATIC EQUATIONS
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Anggraini, Y. P., & Kartini, K. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal persamaan kuadrat pada siswa kelas IX SMPN 2 Bangkinang Kota. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 210-223. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i2.7682
Apriyani, D. D. (2017). Pengaruh penggunaan media proyeksi terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Formatif, 7(2), 115–123.
Arumsari, D. (2017). Pengaruh media pembelajaran dan keterampilan pengelolaan kelas terhadap prestasi belajar siswa SMK Negeri 5 Madiun. Assets: Jurnal Akuntansi Dan Pendidikan, 6(1), 13–25. https://doi.org/10.25273/jap.v6i1.1290
Barahona, E., Padrón, Y. N., & Waxman, H. C. (2023). Classroom observations of a cross-age peer tutoring mathematics program in elementary and middle schools. European Journal of Science and Mathematics Education, 11(3), 515-532.
Cahyani, B. H., Alsa, A., Ramdhani, N., & Khalili, F. N. (2019). The role of classroom management and mastery goal orientation towards student’s self-regulation in learning Mathematics. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 4(2), 117-128.
Cipta, R. R. P., Ratnaningsih, N., & Muhtadi, D. (2020). Analisis kesalahan siswa menurut tahapan newman dalam menyelesaikan masalah matematika berbantuan scaffolding. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 2(2), 167–180.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2023). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, California: Sage publications, Inc.
Djabba, R. (2019). Implementasi manajemen kelas di sekolah dasar. Gowa, Sulawesi Selatan: AGMA
Harahap, N. F., Siregar, S. U., & Harahap, R. D. (2023). Pengaruh manajemen kelas terhadap hasil belajar matematika pada materi fungsi kuadrat. Jurnal Basicedu, 7(1), 612–620. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4662
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Harahap, K. T., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, & Indra, I. M. (2021). Media pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.
Husnul, N. R. I., & Retnawati, H. (2017). Manajemen kelas dalam pembelajaran matematika di SMA Negeri Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 5(2), 189–198.
Indriani, K. W. A. (2020). Meningkatkan kemampuan spasial siswa kelas VII SMPN 4 Taliwang melalui aplikasi Android Virtual Reality Mathematics berbantuan Google Cardboard. Indonesian Journal of Teacher Education, 1(2), 80–86.
Kalaka, F. R. S. (2021). Manajemen kelas dalam pembelajaran matematika di SMP Negeri 1 Telaga Kabupaten Gorontalo. Irfani: Jurnal Pendidikan Islam, 17(2), 199–208. https://doi.org/10.30603/ir.v17i2.3457
Kurni, D. K., & Susanto, R. (2018). Pengaruh keterampilan manajemen kelas terhadap kualitas proses pembelajaran di sekolah dasar pada kelas tinggi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 39-45.
Maharani, S., Gistituati, N., Hadiyanto, & Ermita. (2021). Persepsi siswa tentang kemampuan pengelolaan kelas guru di SMK negeri 1 painan. Journal of Educational Administration and Leadership, 2(1), 36–40.
Manullang, M. (2014). Manajemen pembelajaran matematika. JPP (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran), 21(2), 208–214.
Ningrum, D. E. A. F., Saefi, M., Nurrohman, E., & Rofiki, I. (2022). Evaluation on lesson plans of elementary pre-service teachers fostering HOTS within Shulman’s Framework. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 10(1), 159-174. http://dx.doi.org/10.21043/elementary.v10i1.14461
Miles, H., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. New York: Sage Publications, Inc.
Parnata, I., Maharani, L. P., Hidayat, L., Pramudia, T. E., & Rofiki, I. (2023). Profil pengajaran guru matematika berdasarkan kemampuan pengelolaan kelas di Sekolah Menengah Pertama. Suska Journal of Mathematics Education, 9(1), 1–14. http://dx.doi.org/10.24014/sjme.v9i1.19986
Putri, T. A. E., Wahyuddin, & Halim, S. N. H. (2021). Pengaruh mindset dan metakognisi terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VII SMP Negeri 2 Barombong. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 68–79.
Renanda, M., Kukuh, & Asyril. (2023). Pengaruh manajemen kelas terhadap hasil belajar matematika siswa. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, Universitas Mulawarman (Vol. 3, pp. 224–231).
Retnodari, W., Elbas, W. F., & LLoviana, S. (2015). Scaffolding dalam pembelajaran matematika. LINEAR: Journal of Mathematics Education, 1(1), 19–27. https://doi.org/10.33654/math.v1i1.93
Sapriyah. (2019). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 470–477).
Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif serta R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhandi, A., & Alirmansyah. (2020). Pelatihan pengelolaan kelas kreatif bagi guru SDN 111/I muara bulian. Jurnal Abdi Pendidikan, 1(2), 128–133. https://doi.org/10.33369/abdipendidikan.1.2.128-133
Sumar, W. T. (2020). Pengelolaan kelas dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jambura Journal of Educational Management, 1(1), 49–59.
Tacadena, J. E. (2021). Classroom management and students’ learning in mathematics. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 5(3), 418-423.
van Dijk, W., Gage, N. A., & Grasley‐Boy, N. (2019). The relation between classroom management and mathematics achievement: A multilevel structural equation model. Psychology in the Schools, 56(7), 1173-1186. https://doi.org/10.1002/pits.22254
Wahid, A. H., Muali, C., & Mutmainnah, M. (2018). Peningkatan prestasi belajar siswa dalam menciptakan suasana belajar yang kondusif. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 179-194.
Yanti, N. (2015). Keterampilan guru dalam pengelolaan kelas. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 7(2), 347–360.
Youngs, P., Elreda, L. M., Anagnostopoulos, D., Cohen, J., Drake, C., & Konstantopoulos, S. (2022). The development of ambitious instruction: How beginning elementary teachers’ preparation experiences are associated with their mathematics and English language arts instructional practices. Teaching and Teacher Education, 110, 103576. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103576
Yusmin, E. (2017). Kesulitan belajar siswa pada pelajaran matematika (rangkuman dengan pendekatan meta-ethnography). Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 9(1), 2119–2136. https://doi.org/10.26418/jvip.v9i1.24806
Zhou, J., Bao, J., & He, R. (2023). Characteristics of good mathematics teaching in China: Findings from classroom observations. International Journal of Science and Mathematics Education, 21(4), 1177-1196. https://doi.org/10.1007/s10763-022-10291-5
DOI: https://doi.org/10.37058/jarme.v6i1.8904
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME)
Program Studi Magister Pendidikan Matematika, Pascasarjana Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi no. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jarme@unsil.ac.id
e-ISSN: 2655-7762
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
StatCounter:
Detail
Indexed by :