ANALISIS PERILAKU KONSUMEN TEHADAP KEPUTUSAN NASABAH DALAM MEMILIH PEMBIAYAAN MURABAHAH DI BMT AL HIDAYAH KAWALU TASIKMALAYA

Joni Joni, Yusep Rafiqi, Lina Marlina

Abstract


Consumer decision making in selecting the financing of the dominant consumer
behavior, where consumer behavior is a process, and decision-making is one of the stages. There are many influences that underlie the consumer in choosing a murabaha financing at BMT. Decision-making customers in selecting the financing murabaha in BMT Al Hidayah influenced by several factors, including cultural, social, personal and psychological factors. This study aims to determine the influence of consumer behavior partially and simultaneously against the decision of the customers choose murabaha financing and which variables most affect the customer's decision to choose financing murabaha in BMT Al Hidayah Kawalu
Tasikmalaya. The analysis showed that the variables of consumer behavior (cultural, social, individual, psychological) influence the customer's decision in choosing a murabaha financing amounted to 95.7% while the remaining 4.3% is influenced by other variables outside the research model.


Full Text:

PDF

References


Alma, Buchari. 2010. Kewirausahaan. Jakarta : Salemba Empat.

Condro, Dwi Triono. 2012. Ekonomi Islam Madzhab Hamfara. Yogyakarta : Irtikaz.

Departemen Agama RI. 2000. Al-Quran dan Terjemahnya. Bandung : Diponegoro.

DPU DT. 2014. Laporan Keuangan. Dalam Swadaya, Oktober. Bandung.

Kartawan. 2011. Kewirausahaan untuk para calon entrepreneur. Bandung : Guardaya Intimarta.

Kartawan dan Agus Susanto. 2009. Pengantar Manajemen Syariah. Bandung : Guardaya Intimarta.

Kasmir. 2011. Etika Customer Service. Jakarta : Rajawali Pers, 2011.

Ketua umum Hidayatullah, Makna Produktivitas dalam Kehidupan, (Online). Tersedia : http://hidayatullah.or.id/read/ketua-umum/2013/04/04/makna-produktivitas-dalamkehidupan/. (11 Maret 2015).

Kurniawan, Albert. 2010. Belajar Mudah SPSS untuk Pemula. Yogyakarta : MediaKom.

Mahmudi. 2011. Penuntun Penulisan Karangan Ilmiah. Yogyakarta : Aswaja Pressindo.

Muhamad. 2008. Metodologi Penelitian Ekonomi Islam Pendekatan Kuantitatif. Jakarta : Rajawali Pers.

Multifah. 2011. ZIS untuk Kesejahteraan. Malang : UB Press.

Mulyadi. 2001. Akuntansi Manajemen. Jakarta : Salemba Empat.

Nasution, M.N. 2001. Manajemen Mutu Terpadu (Total Quality Management). Jakarta : Ghalia Indonesia.

Nitisusastro, Mulyadi. 2012. Kewirausahaan dan Manajemen Usaha Kecil. Bandung : CV Alfabeta .

Nur, M. Rianto Al Arif. 2010. Dasar- Dasar Pemasaran Bank Syariah. Bandung : CV Alfabeta.

Nuridin, Muhamad. 2011. Analisis Pengaruh Pemberian Modal Kerja, Pelatihan, Dan Pendampingan Terhadap Peningkatan Pendapatan Mustahiq Kota Semarang. Semarang.

Priyanto, Duwi. 2009. 5 Jam Belajar Olah Data dengan SPSS17. Yogyakarta : Andi.

Rafi, Mu’inan. 2011. Potensi Zakat (dari Konsumstif – Karitatif ke Produktif Berdayaguna). Yogyakarta : Citra Pustaka.

Rivai, Veithzal. 2209. Islamic Human Capital. Jakarta : Rajawali Pers.

Shafa Ikhwanush. Islam dan Produktivitas. (Online). Tersedia : http://www.hasanalbanna.com/islam-dan-produktivitas/. (11 Maret 2015)

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung : CV Alfabeta.

Suryana, Asep Natawiria dan Riduan. 2010. Statistika Bisnis. Bandung : CV Alfabeta.

Tisnawati, Ernie Sule dan Kurniawan Saefullah. 2010. Pengantar Manajemen. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Tjiptono, Fandy. 2004. Manajemen Jasa. Yogyakarta : Andi.

Zaky, Abdullah Al Kaaf. 2002. Ekonomi dalam Perspektif Islam. Bandung : CV Pustaka Setia.




DOI: https://doi.org/10.37058/jes.v1i1.907

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Journal index by:

   

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.Â