STUDENTS' METACOGNITION PROFILE BASED ON SOLO TAXONOMY AT RELATIONAL AND EXTENDED ABSTRACT LEVELS
Abstract
The aim of this research is to evaluate students' metacognitive abilities based on the SOLO taxonomy at the relational and extended abstract levels. This study adopts a qualitative research approach with a descriptive research method. Data collection techniques include tests and unstructured interviews. Data analysis techniques, following the Miles and Huberman model, involve data reduction, data display, and conclusion drawing. The results showed that subjects at the relational and extended abstract levels performed all metacognitive activities, but the indicators achieved in solving HOTS problems on arithmetic progression varied. Subject SR-1 was able to perform planning indicators, but with errors, could monitor correctly, and performed evaluation indicators, but with errors. Subject SR-2 was able to plan correctly, could monitor but with errors, and performed evaluation indicators correctly. Subject SR-3 was able to perform planning, monitoring, and evaluation indicators correctly. Subject SR-4 was able to perform planning indicators, but with errors, could monitor correctly, and performed evaluation indicators, but with errors. Subjects SEA-1 and SEA-2 were able to perform planning, monitoring, and evaluation indicators correctly.
Full Text:
PDFReferences
Amir, M. F., & Kusuma W, M. D. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognisi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(1), 117. https://doi.org/10.31331/medives.v2i1.538
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.517
Handayani, P., Faradiba, S. S., & Fuady, A. (2021). Karakterisasi Kemampuan Metakognitif Dalam Menyelesaikan Masalah Pada Materi Persamaan Garis Lurus. Jp3, 16(11), 1–12.
Hasan, B. (2017). Karakteristik Respon Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Geometri Berdasarkan Taksonomi SOLO. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 3(1), 449. https://doi.org/10.22219/jinop.v3i1.4282
Listiana, I., Sunardi, & Sugiarti, T. (2013). ANALISIS LEVEL PERTANYAAN PADA SOAL CERITA BERDASARKAN TAKSONOMI SOLO PADA BUKU TEKS MATEMATIKA SMK PROGRAM KEAHLIAN AKUNTANSI DAN PENJUALAN KELAS X TERBITAN ERLANGGA DAN PUSAT PERBUKUAN DEPARTEMEN PENDIDIKAN.
Luruk, D., Amsikan, S., & Siahaan, M. M. L. (2021). Analisis kemampuan siswa smp dalam menyelesaikan soal geometri berdasarkan taksanomi solo. Prosidning Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 9(September), 9–15.
Novita, T., Widada, W., & Haji, S. (2018). Metakognisi siswa dalam pemecahan masalah matematika siswa SMA dalam pembelajaran matematika berorientasi etnomatematika Rejang Lebong. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(1), 41–54. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Prof. H. E.T. Ruseffendi, S.Pd., M. Sc., P. D. (2005). Dasar-dasar Penelitian Pendidikan dan Bidang Non-Eksakta Lainnya. Tarsito.
Rustina, R., & Muzdalipah, I. (2023). METAKOGNISI MATEMATIS SISWA BERDASARKAN INTELLEGENCE QUOTIENT (IQ. 12(1), 1085–1094. https://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/matematika/article/view/6671/pdf
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Amir, M. F., & Kusuma W, M. D. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognisi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(1), 117. https://doi.org/10.31331/medives.v2i1.538
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.517
Handayani, P., Faradiba, S. S., & Fuady, A. (2021). Karakterisasi Kemampuan Metakognitif Dalam Menyelesaikan Masalah Pada Materi Persamaan Garis Lurus. Jp3, 16(11), 1–12.
Hasan, B. (2017). Karakteristik Respon Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Geometri Berdasarkan Taksonomi SOLO. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 3(1), 449. https://doi.org/10.22219/jinop.v3i1.4282
Listiana, I., Sunardi, & Sugiarti, T. (2013). ANALISIS LEVEL PERTANYAAN PADA SOAL CERITA BERDASARKAN TAKSONOMI SOLO PADA BUKU TEKS MATEMATIKA SMK PROGRAM KEAHLIAN AKUNTANSI DAN PENJUALAN KELAS X TERBITAN ERLANGGA DAN PUSAT PERBUKUAN DEPARTEMEN PENDIDIKAN.
Luruk, D., Amsikan, S., & Siahaan, M. M. L. (2021). Analisis kemampuan siswa smp dalam menyelesaikan soal geometri berdasarkan taksanomi solo. Prosidning Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 9(September), 9–15.
Novita, T., Widada, W., & Haji, S. (2018). Metakognisi siswa dalam pemecahan masalah matematika siswa SMA dalam pembelajaran matematika berorientasi etnomatematika Rejang Lebong. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(1), 41–54. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Prof. H. E.T. Ruseffendi, S.Pd., M. Sc., P. D. (2005). Dasar-dasar Penelitian Pendidikan dan Bidang Non-Eksakta Lainnya. Tarsito.
Rustina, R., & Muzdalipah, I. (2023). METAKOGNISI MATEMATIS SISWA BERDASARKAN INTELLEGENCE QUOTIENT (IQ. 12(1), 1085–1094. https://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/matematika/article/view/6671/pdf
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
DOI: https://doi.org/10.37058/jarme.v7i2.10754
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME)
Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi no. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jarme@unsil.ac.id
e-ISSN: 2655-7762
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
StatCounter:
Detail
Indexed by :