STUDENT RETENTION IN ARITHMETIC SEQUENCES AND SERIES LEARNING THROUGH MATH MAZE

Usep Kosasih, Sarah Kusumaningtyas, Samnur Saputra

Abstract


Students' lack of interest in studying mathematics has an impact on their memory of the material taught. Weak memory in understanding the material is one of the obstacles in learning mathematics. This becomes a challenge for educators to find the right learning method. When studying arithmetic sequences and series, a strong memory really helps students' understanding. In this research, the mathematical maze is used as a learning method to strengthen student retention. The aim of the research is to describe the retention of student learning outcomes after mathematics learning assisted by Math Maze on arithmetic sequences and series. This research uses a qualitative approach. The data collection process was carried out by post-test and re-test. Based on the results of data analysis, it was concluded that the retention of student learning outcomes in learning arithmetic sequences and series through the mathematical maze was relatively high. This means that the math maze can be an alternative to learning mathematics.


Full Text:

PDF

References


Cahya, T. D. (2021). Perbedaan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa yang Diajar dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Have (QSH) pada Materi Eksponen di Kelas X MAN 2 Tapanuli Tengah [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Damayanthi, K. A. U., Widana, I. W., & Sumandya, I. W. (2022). Pengembangan Bahan Ajar MAtematika Berbasis Vokaso menggunakan Linkfly. Indonesian Journal of Educational Development, 3(2), 199–208.

Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah untuk SMA Kelas X. EduSains, 4(2), 94–103.

Firdayanti, Asfar, A. M. I. T., & Asfar, A. M. I. A. (2019). Peningkatan Kemampuan Retensi Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Concept Attainment Berbasis Number Head Together. In Bidang Ilmu Administrasi, Akuntansi, Bisnis, dan Humaniora.

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis Minat Belajar Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 6–11.

Hidayati, H., Adiyani, A. I., & Ariani, V. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Perbandingan Ditinjau Dari Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 684–691.

http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JJUPE/index

Korompot, S., Maryam, R., & Rahmat, P. (2020). Persepsi Siswa Tentang Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar. Jambura Guidance and Counseling Journal, 1(1), 40–48.

Masfiyah, L., Rufi’i, R., & Harwanto, H. (2019). Studi Komparasi Penerapan Model Guided Discovery Learning dan Inquiry Learning terhadap Retensi Matematika. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(3), 524. https://doi.org/10.33087/jiubj.v19i3.716

Nahriah, N. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret Aritmetika pada Kelas VII di SMP N BP. Peliung Pemetung Basuki [Skripsi]. Institut Agama Islam Negeri Curup.

Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz pada Masa Pencegahan Penyebaran Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(3), 145. https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2645

Permatasari, K. G. (2021). Problematika Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar / Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(1), 68–84.

Putera, J., & Yulita. (2019). Penerapan Model PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik Kelas XII MIPA 2 SMAN 21 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2).

Setiawan, A., Sutarto, & Indrawati. (2012a). Metode Praktikum dalam Pembelajaran Pengantar Fisika SMA : Studi pada Konsep Besaran dan Satuan Tahun Ajaran 2012-2013. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(3), 3–8.

Setiawan, A., Sutarto, & Indrawati. (2012b). Metode Praktikum dalam Pembelajaran Pengantar Fisika SMA : Studi pada Konsep Besaran dan Satuan Tahun Ajaran 2012-2013. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(3), 3–8.

Shofiah, R. I., Bektiarso, S., & Supriadi, B. (2017). Penerapan Model Poe (Predict-Observe-Explain) Dengan Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar IPA dan Retensi Siswa Di SMP). Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(4), 356–363.

Wijayanti, M. T., & Lutfi, A. (2021). Pengembangan Permainan Element Go Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Konfigurasi Elektron Yang Mempengaruhi Retensi Peserta Didik. PENDIPA Journal of Science Education, 5(3), 269–276.

https://doi.org/10.33369/pendipa.5.3.269-276




DOI: https://doi.org/10.37058/jarme.v6i2.10309

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME)
Program Studi Magister Pendidikan Matematika, Pascasarjana Universitas Siliwangi
Jl. Siliwangi no. 24 Kota Tasikmalaya - 46115
email: jarme@unsil.ac.id
e-ISSN: 2655-7762
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
StatCounter:
WebAnalytics Made Easy - StatCounter
Detail

Indexed by :

Moraref One Search BASE - Bielefeld Academich Search Engine DRJI Indexed Journal